Saturday, November 5, 2011

Kenapa Kita Perlu Menunaikan Solat?


Bodohkah dia jika dia mengemukakan pertanyaan sedemikian rupa kepada kita? Adakah kita mempunyai jawapannya? Ya, soalan seperti orang tidak punya didikan agama sajakan? Soalan sebegini kadang-kadang membuatkan kita yang tidak pernah meninggalkan solat terkelu lidah untuk memberikan jawapannya dan kadang tu pula membuatkan kita bertanya kembali kepada diri kita apakah jawapannya inikan pula orang-orang yang meninggalkan solat.

Setengah orang Islam mereka menunaikan solat bila perlu dan bila diri berada dalam kesusahan. So, mereka-mereka ni solat untuk mendapatkan petunjuk, redha dan sebagainya daripada Allah swt. Lepas dah ok, masalah semua dah settle, dorang kembali meninggalkan solat. Apakah? Ada setengah tu pula menunaikan solat ada masa-masanya. Contohnya solat sunat hari raya aidiladha/aidilfitri dan solat sunat Jumaat. Apakah? Ada pula yang tak pernah menunaikan solat langsung. Apakah? Nauzubillah..

Hahaha.. Ok ok. Cool! Jangan marah. Jangan nak judge aku apa-apa dulu. Aku just nak share something yang important untuk kita semua. Aku bukan nak berceramah ke apa eayh. Don't get me wrong. Aku just nak berkongsi sesuatu apa yang ada dalam kepala otak aku ni sebab siang tadi aku terdengar pasal orang yang tidak menunaikan solat dalam satu channel radio. Ia terus buat aku terfikir. Jadi, seperti yang korang tau, kenapa kita perlu wajib menunaikan solat (aku dah tukar perlu kepada wajib ok)? Benda ni kita dah belajar sejak dari sekolah agama. Hahah. Jangan bagi alasan korang tak tau sebab korang tak sekolah agama dulu eayh? Masa sekolah menengah pun kita ada belajar jugak (Pendidikan Islam). Solat adalah perkara wajib di mana as a Muslim kita wajib menunaikannya. Kenapa? Hey, come on! Rukun Islam yang ke-2 kot. Solat kan tiang agama. Orang yang tidak menunaikan solat samalah seperti mereka telah meruntuhkan agama sendiri dan korang bukanlah seorang yang beragama Islam kenyataannya tetapi hanyalah Islam pada nama dan kad pengenalan sahaja. Maaf jika ayat ini agak keterlaluan. Tapi betul bukan? Rukun Islam yang ke-2 dah tak tertunai. Tak lengkap la untuk menjadi umat Islam kan?

Tau kisah Isra' Mi'raj? Jangan cakap tak tau! Aku pun baru tau sebab baru baca tadi. Hahaha.. Takde larh. Gurau! Maksud aku tau dengan lebih detail. o.O Kalau nak tau kisahnya lebih detail. Taip saja di Google dong. Kisah Isra' Mi'raj kisah Nabi Muhammad naik ke langit tu. Kalau tak kerana Rasulullah ulang alik sebanyak 9 kali naik menghadap Allah swt mengurangkan waktu solat daripada 50 waktu kepada 5 waktu sahaja, mungkin hari ni ramai yang takkan bersolat (termasuk aku) sebab nak melakukan yang 5 waktu ni pun cukup payah. Nauzubillah.. Namun Allah itu Maha Pengasih kepada hambaNya. Dia menerima permintaan Rasulullah dan memberi ganjaran solat 5waktu itu sama seperti menunaikan 50waktu. Subahanallah..

Penciptaan manusia terdiri daripada unsur iaitu unsur fizikal (tanah) dan unsur roh. Jika fizikal kita memerlukan makanan untuk memerlukan zat, vitamin dan sebagainya, roh kita juga memerlukan makanan. Apa makanan roh? Solat, zikir dan lain-lain. Solat penting untuk memberi zat dan vitamin kepada roh kita. Bagaimana? Wallahualam.. You all kena check it out dekat mana-mana sumber sahih di internet atau media massa yang lain. My all nak cerita lebih lanjut pun tak berapa nak mendalam sangat taunya. Hey, come on! Bukan itu ke keperluan internet kepada kita. Kan? Cari benda-benda yang memberi manfaat. Bukan nak bersosial je kan? Kerja jahat buat jugak tapi yang baik pun jangan la dilupakan. ^_^

Apa lagi nak bagitau kenapa kita wajib solat? Solat kita adalah sebagai tanda penyerahan diri kita terhadap Maha Pencipta. Juga sebagai tanda betapa bersyukurnya diberi bermacam kurniaan olehNya (bernafas, akal dan sebagainya). Dan banyak lagi la sebab musabab kita bersolat. This is just a basic knowledge. There are more reason and anwser you can find

“Katakanlah sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan semesta alam tiada sekutu bagiNYA; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama menyerahkan diri kepada ALLAH” (Al-An’am:162-163)

Adakah kita masih lagi nak tinggal solat? Adakah kita masih lagi nak solat bila perlu? Adakah kita masih lagi nak menyombongkan diri tidak mahu langsung melakukan solat? Fikirlah sendiri. Kome dah besor. Teman di sini hanya mengingatkan saja. Marilah kita sama-sama mengubah diri kita untuk ke jalan yang lebih baik. Sama-sama perbaiki diri apa yang masih kurang. Ingat, tak semestinya solat 5waktu yang kita lakukan diterima Allah. Sama-sama jugak kita cari kekusyukan di dalam solat. Insya-Allah..

..Wallahualam..

p/s: I suggest you to go to this link 'hakikat solat' atau 'hakikat solat highlander' as it can give you a bit info about solat.

p/s: kalau sesiapa ada nak share pasal ni, don't be shy. Mari sama-sama kita bertukar ilmu dan sama-sama peroleh manfaat.

p/s: to all bloggers and readers, SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA. ^_^

2 comments:

  1. ok.isi memang dah bagus.thumbs up !!

    but yg ini kenot bro : Kerja jahat buat jugak tapi yang baik pun jangan la dilupakan.

    haha.:D

    ReplyDelete
  2. khalies~
    hahaha.. maaf la klau buat rmai org slah anggp. xde terniat pn nk glakkn org buat jht, mksd aku klau da nkal2 tu, solat tu jgn la tggl. mgkn klau solat x tggl, bnde2 yg nkal yg lain akn reduce secare pelan2. insya-Allah.. nywy thnx 4 the teguran.

    ReplyDelete