Thursday, May 31, 2012

Jadi Apa Masalahnya Kalau Tak Pernah Ber-Couple?



Assalamualaikum wtb... wohoooaaaaa!! Tajuk entry tak boleh belah!! Tau ke aku pasal benda-benda ni semua kalau nak bercerita? FYI (for your information), aku tak pernah bercinta ber-couple sejak aku dibangku sekolah mahupun bangku kantin sekolah. Sounds like... Booooo!!! LOSERR!!! Hahaha.. kaaannn?? So what?! Yes I am a LOSER! Do I care? Ok guys, sapa-sapa yang sama kes macam aku, korang boleh bangga dengan tittle ini (LOSER). ^_^ Agak-agak korang, lepas aku bagi tau tu semua, korang nak teruskan baca ke tak? Ok tak nak sudah.

Aku bukan nak cerita pasal apa itu couple apa itu bercinta. Aku rasa korang lebih arif pasal tu. Lepas tu kalau nak elaborate perkataan cinta tu, banyak pemahaman dan definisi akan keluar. Kawan aku kata, "Bro, kau tak penah langsung bercinta?? Biar betul? Kau straight ke tak ni? Kau tak boleh macam ni bro. Kau kena rasa semua pengalaman tu baru kau tau dan baru kau boleh lalui masa kau dah kahwin nanti. Nanti dah kawin takde terkial-kial.". What the heck is that? Errr.... Are we talking about sex?? No no no!! Absolutely not! Maksud kawan aku tu, dia nak aku rasa macam mana feeling bercinta je. Nanti di masa depan kalau aku face problem dalam hubungan masa dah kawin nanti senang. Persoalannya, adakah kita nak cari pasangan sekarang ni hanya untuk test drive? Macam tu? No no no... I don't want to be like that. Prinsip aku, nak cari pasangan biarlah sampai kita memilikinya jiwa dan raga secara halal (sapa nak muntah atau nak terjun KLCC silakan). Biarlah tidak merasa masa-masa indah waktu bercinta (pegi dating berpegangan tangan atau habiskan duit tengok wayang, beli hadiah dan lain-lain) asal kan aku dapat memilikinya secara halal kelak (ok nak muntah lagi, sila berbuat demikian dahulu). Nak tanya korang, berapa ramai sekarang tengah couple? Dah yang ke berapa kalinya? So, adakah kali ni korang couple tu korang ada pasang niat nak kawen dengan dia (stock bini)??

Aku banyak melihat orang-orang di sekeliling aku dengan bermacam-macam kerenah dengan couple masing-masing. Ada tu yang bodoh kerana cinta. Ada tu pulak yang berubah kerana cinta. Ada tu yang aku tengok dah macam laki bini dah. Semua benda macam halal je dilakukan. Nauzubillah... Aku rasa couple-couple yang ada tu patut faham betul-betul bercinta dalam Islam sebabnya, kalau ditakdirkan Allah jodoh korang memang dengan pasangan korang tu, perkahwinan korang tu takut-takut tak berkat nanti.

Kebelakangan ni, ramai member-member aku desak aku suruh cari seseorang sebagai teman istimewa. Apa yang mampu aku lakukan, senyum dan gelak. Ada tu yang sampai nak kenalkan dengan kawannya. Hahahaha.. The question is, do I look that desperate?? So sarcastic!! But I'm still cool!! Ok aku admit, aku pernah menjadi desperate untuk mencari pasangan. Tu la, dek kerana suara-suara sumbang di sekeliling kita. Gila tak terpengaruh. Tapi ada 'seseorang' telah mengajar aku banyak benda dan menyedarkan aku. So, aku berubah fikiran menjadi lebih matured dalam soal in. Macam aku mention sebelum ni tentang prinsip aku. Buat apa kita nak risau sampai nak kena pegi mandi bunga bagai (I think ni kes yang dah berumur 30tahun ke atas). Bukankah itu perkara-perkara khurafat? Takut nanti boleh membawa kepada perkara syirik pulak. Haiyooo.. Nauzubillah. Tak masuk syurga wooo.. No! Bear in mind tentang perkara-perkara ini. Memang la soal jodoh ni kita perlu usaha mencarinya kerana jodoh tak datang dari langit. Bak kata Nabil, "Hari ni abang nak turun town. Abang nak cari jodohlah. Mana ada jodoh turun dari langit. Ada, tapi itu semua yang frust terjun dari bangunan. Berbekalkan Evo 8 yang abang ada ni...". Usaha macam mana yang korang lakukan? Adakah sampai kena melanggar hukum agama? Tak perlu.. Banyak lagi usaha yang boleh diguna pakai (Eceh, cakap macam aku dah ada jodoh je).

So, those yang ada kes macam aku, korang tak perlu nak gelojoh atau jadi se-desperate Desperate Housewives untuk mencari jodoh. Cool dan chill.. Banyak aku tengok dorang risau masih tak jumpa-jumpa pasangan sehingga ke hari ini. Don't worry! If that happened, korang kena balik balik kepada rukun iman (fikir sendiri ye yang mana satu). If korang paham akan 6 rukun iman tu, korang akan mengerti apa yang aku maksudkan.. So I leave you with curiosity! ^ ^

..SEKIAN..

p/s: nak bercakap soal ini, memang aku tak layak langsung sebab aku baru berusia 22 tahun dan masih mentah bercerita soal pengalaman. Tapi I just want to share my thought. Lagipun one of blogging benefit is its motivate you.. ^ ^


p/s: CINTA itu memang indah tapi lagi indah jika ia dapat dimiliki secara halal.


p/s: sekarang aku da sikit-sikit menabung dalam ASB. Sampai masa je aku terus pinang! Lepas kawen baru bercinta! How's that? Cool tak? Hahaha... 




28 comments:

  1. wohoo like the post betul2.. kecoh2 pasal x de cople pe hal?? lg satu sibuk je tnya orang nk khwin bila.. sampai masa nikoh lew... respect ur princips keep it up (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye heart crusher.. mmg tgh mncari tjuk2 mcm ni ke? hehehe.. btw, thnx 4 the cmmnt..

      Delete
  2. stok bini? pengaruh si sodot betul ;)

    ReplyDelete
  3. gud entry.. sama mcm aku je.. tpi pernh gak couple skli.. tu pn dh ckp lau stkt nk d jdikn sbgai pngalam... single is the best..

    ReplyDelete
  4. pandangan kita sama.....susah nak cari lelaki macam kamu....serius

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually im a loser. jgn cari lelaki mcm sye. ^_^ serius. yg diceritakn tu pndgn shje.

      Delete
  5. yes..u're so cool~ mcm cool blog..! heheh

    ReplyDelete
  6. alangkah baiknya kalau banyak lelaki berfikiran macam kamu. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar.. sye pon bru tersdar sbrnye.. heeee~

      Delete
  7. nikah dulu baru bercinta???????? sangat cool....

    beruntunglah mana2 gadis yg dinikahi kamu kelak, insyAllah~

    ReplyDelete
  8. Belum kawin org asyik bertanya bila nak kawin. Nanti bila dah kawin, org dok tanya 'org rumah dh berisi ke?'. Situasi ni saya sedang alami..KEsian en.suami, saya pun ditanya..setahun 365 hari la ditanya..hehe..haduihhhh..

    ReplyDelete
  9. entry ni best...buat sy berfikir..:)

    ReplyDelete
  10. Thank u kasot puteh! Sebelum ni I agak konfius pasal topic ni, I selalu fikir yang I'm not normal because I never let myself involve in a relationship. But bila baca your writing, I rasa yay! Ada geng! I'm normal! Kasot puteh dah elaborate apa yang ada dalam mind I. Prinsip dalam hidup ni sebenarnya penting and hidup mesti serious! Couple is so main-main.

    ReplyDelete
  11. Lu same la dengan gua.. Gua dh umur 24 bru habis degree dan masih x pernah bercinta walopon sekali.. Ramai gak la member pompuan yg tanye, "U ni gay ke?". Geram lak rasenye.. Slalunya gua jwb "I straight. Nafsu I kat pompuan. I bukan gay". Siap boleh menang voting dlm class "Org yg paling lambat kawin". Ade gak org yg minat kt gua tapi tak nak la jd cam desperate sgt sampai serkap jarang je mane ade.. Ape2 pon gua yakin jodoh tu ade cume gua kene ready utk becinta.. Gua nk kejar cite2 gua & kumpul duit pastu dh jmpe calon tros kawin.. Huhuu..

    ReplyDelete
  12. kes kita sama...sy sekarang umo 23 tahun, n sy xpernah pon bercinta sebelom ni.. cuma semenjak dua menjak ni,ramai kawan2 se universiti yg dh kawen. so unconsciously, sy pn turut terfikir pasal ni jgk.. ramai yg ckp, kalau dah jodoh tak ke mana, tp usaha mesti kena ade kan.. btol tak?

    ReplyDelete
  13. I dont know, but for this entry, absolutely I very agree with u, is that too 'kuno' if we never have 'someone' special?
    Kalau ada jodoh insya Allah ada lah tu..
    But anyway, we have to find it instead of just waiting...

    ReplyDelete
  14. topik yang universal...universal truth...tapi caranya yang penting. yang halal ke atau yang haram. actually kena tanya imanla, kalau takut kerana Tuhan itu lebih bermakna, x kira siapapun takkan tahu bahagia akan berpanjangan atau sebaliknya. well, cubalah solat sunat istikharah pasti hidup xkan kecewa sebab Tuhan sendiri tunjukkan jodoh yang sesuai dengan kita. as for me inilah usaha yang terbaik dan cool...kalau boleh buat memang AWESOME.

    ReplyDelete
  15. Thanks about this topic, walaupun cerita ni setahun yang lepas. Cuma nak bagi pandangan tentang benda ni. Sememangnya aku pun dalam group ni juga, sampai sekarang pun umur aku dah 24, still tak pernah bercinta. Tapi dalam hati aku ni, nak sangat seorang teman pasangan. Sampai aku tertanya2 kenapa orang lain ada awek tapi aku takda.! Member semua tanya "kau takda nafsu ker?", "minat kat lelaki ker?", "kau ada awek tapi senyap ea.." sampai camtu diorang anggap. Bila jalan2 tengok ada couple2, nampak sweet sangat. Diorang boleh gelak2, usik2, cuit2 lagi, ee... jealus aku tengok.! Dalam hati bila la aku nak camtu. Aku tak tahulah apa hikmah disebalik semua ni. Mungkin aku ni tak berani face to face dengan ladies atau aku risau dikecewakan sebab tu jadi camni. Macam mana pun aku tetap cam biasa kool, rilek & buat tak reti jer.. haha. Aku sentiasa peramah walau sesiapa pun yang aku kenal, that my way.! Lepas baca topik ni aku dapat semangat dan sesuatu yang baru untuk diisikan dalam kepala aku ni. Terima kasih ye...

    ReplyDelete
  16. Thanks about this topic, walaupun cerita ni setahun yang lepas. Cuma nak bagi pandangan tentang benda ni. Sememangnya aku pun dalam group ni juga, sampai sekarang pun umur aku dah 24, still tak pernah bercinta. Tapi dalam hati aku ni, nak sangat seorang teman pasangan. Sampai aku tertanya2 kenapa orang lain ada awek tapi aku takda.! Member semua tanya "kau takda nafsu ker?", "minat kat lelaki ker?", "kau ada awek tapi senyap ea.." sampai camtu diorang anggap. Bila jalan2 tengok ada couple2, nampak sweet sangat. Diorang boleh gelak2, usik2, cuit2 lagi, ee... jealus aku tengok.! Dalam hati bila la aku nak camtu. Aku tak tahulah apa hikmah disebalik semua ni. Mungkin aku ni tak berani face to face dengan ladies atau aku risau dikecewakan sebab tu jadi camni. Macam mana pun aku tetap cam biasa kool, rilek & buat tak reti jer.. haha. Aku sentiasa peramah walau sesiapa pun yang aku kenal, that my way.! Lepas baca topik ni aku dapat semangat dan sesuatu yang baru untuk diisikan dalam kepala aku ni. Terima kasih ye...

    ReplyDelete
  17. teruskan berkarya bro. best sgt entry ni. truskan berblogger dgn memasukkan kebaikan dalam ni. bru jumpe blog ni. cuma rasa gelap je tgk blog ni. konsep nyer mmg mcm tu eh?

    ReplyDelete
  18. best!hope sy akn jmpk lelaki yg mcm awk,yg nk cinta secara halal..After married,lebih indah kn :)

    ReplyDelete
  19. Aku sokong... aku pun tak pernah bercouple walau pun sekali... umur dh masuk 27.. rilekk... hehe.

    ReplyDelete
  20. Kawe suko entry demo. Hehe. Ak pon xpernah bercinta walau umur dh 21. Mmg ak bajet nk abiskan bljar dlu bru pkir psal kawen. Tp dsebabkan ad kwan yg mengejek dan mncbar ak sebab xpernah ad awek ak rsa nk je bercinta nnti smbg degree nnt. Tp entry ni buat ak sedar dan xjadi nk buat cmtu. Xpyah desperate sgt lah kan..hehe. Btway..good job bro n truskan berkarya..

    ReplyDelete
  21. Kawe suko topik entry demo..hehe. Ak pon xpernah bercinta walau umur dah 21. Mmg aku bajet nk abiskan bljar dulu then kawen (kalau dh jodoh). Tp disebabkan ad mmber2 yg asyik mengejek dan mncabar ak sebab xpernah ad kekasih, ak rsa nak je bercinta bile smbg degree nnti. Dahla dlm geng tu ak sorg je yg x bercouple ni...seyes rsa tergugat dan 'noob' mcm yg selalu diorg kata kat aku. Tp bile da baca entry ni ak sedar dan batalkan niat ak nk buat cmtu. Xpyah nk desperate la kann..hehe. Yg pntg kite berkawan seramai yg boleh. Alaa..bkannye bhgia sgt pon ak diorg..asyik gaduh je..haha. Btway..good job bro. Keep ur effort for good thing like this. Berehh

    ReplyDelete
  22. entry yg menarik dan sgt memberi manfaat kpd remaja pd zaman sekarang.. jazakallah khairan kathira..

    ReplyDelete
  23. Sy tak pernah couple pun. Dah 21. Byk org ckp muka sy mcm si Fouziah Gous, stok muka perempuan berusia @ tua. Sy rasa sy yang pelik sebab bila orang yang sy suka, sukakan sy balek, sy jadi geli, dan tolak dia jauh-jauh. Kalau dah org yg sy suka pun sy tolak gitu, org yg sy tak berkenan tu apatah lagi kan haha so jadilah single sampai sekarang. Kawan lelaki yg rapat cuma sorang, tu pun macam adik beradik je perangai kami org. Org ada yg pikir sy lesbian sbb takmo terima lelaki tp seriously sy tak minat/suka/bernafsu dekat perempuan. Sy suka lelaki cuma tu la. Sorry la. Luahkan kat sini. Tak tahan simpan sorang2. Belum lagi part orang mainkan 'title' single sy ni hish -_- Anyway good day to you tuan punya blog :)

    ReplyDelete
  24. so..2015 entering 2016..still got no one? saya pun dah nak masuk 28 dan tak pernah bercinta. Maybe you like girl?Have u ever thought about that possibilities?Ada kawan Tanya macam tu Kat saya.dalam friends & family circle memang saya je lah macam ni.tapi lega sikit lepas baca post ni..

    ReplyDelete