Monday, September 3, 2012

Cerita Cinta Ustaz Don Patut Di Bukukan

Siapa tak kenal kepada personaliti TV Al-Hijrah dan penceramah bebas Ustaz Don Daniyal. Kerana mukanya yang macho dan suci itu, ramai wanita tertarik dan berimpikan suami seperti beliau. Dah la ensem, kacak, bergaya, penuh ilmu agama di dada. Kan awak kaaaaaaannnnnnn???? Haha. Tapi sayangnya, dia dah pun berkahwin minggu lepas dengan gadis pilihannya. Dengan ini aku akan list-kan upacara majlis perkahwinan yang dibuat. MESTI BACA!! :-


1. Majlis dibuat secara sederhana tetapi indah. Majlis dimulakan dengan selawat.

2. Husna memakai inai di pergelangan tangan sahaja iaitu bukan ditempat aurat, inai tidak berkekalan dan luki
san berbentuk bunga/tumbuhan tidak berbentuk haiwan atau menyerupai makhluk.

3. Make up Husna tidak tebal, Ustaz Don berkata dia berkahwin kerana diri Husna sendiri, dia tidak mahu melihat Husna menjadi orang lain dengan bermakeup tebal atau memakai bulu mata palsu.

4. Tiada inai di tiga jari Ustaz Don kerana inai di lelaki dipakai hanya untuk tujuan berubat sahaja.

5. Selepas ijab qabul nikah Ustaz Don meminta izin kedua pihak keluarga untuk Husna bersembahyang sunat bersamanya.

6. Sebelum menyarungkan cincin di jari Husna, Ustaz Don memegang bahagian depan kepala Husna sambil menyebut nama Allah dan mendoakan keberkatan baginya.




(Credit to FB Fan Page Ustaz Don)


*Sunnah Rasulullah s.a.w. bagi pasangan yang baru berkahwin. Suami meletakkan tangan di ubun kepala isteri, dan berdoa :

" Ya ALLAH, aku memohon kepada-Mu kebaikannya, dan kebaikan segala yang Engkau ciptakan pada dirinya. Dan aku berlindung kepada-Mu daripada keburukannya dan segala keburukan yang Engkau ciptakan pada dirinya" (Riwayat Abu Daud no.1260)

7. Tiada sesi bersanding atau merenjis, pelamin hanya untuk tempat mengambil gambar bersama family dan rakan.

8. Kesemua hantaran di kedua belah pihak berbentuk makanan. Pengantin ingin berkongsi kegembiraan dengan seluruh family ketika membuka hantaran. Tujuan ini juga adalah kerana pengantin tidak mahu hantaran al-Quran/kitab diletak sama level dengan hantaran kasut, baju dan lain-lain.

Nampak tak bagaimana Ustaz Don mengamalkan apa yang pernah dilakukan Rasulullah dalam majlis perkahwinannya. Aku rasa hampir keseluruhannya apa yang dianjurkan dalam Islam. Disebabkan Ustaz Don ni dah menjadi public figure, secara tak langsungnya dia akan mempengaruhi masyarakat di Malaysia terutama masyarakat Islam, aku rasa Ustaz Don mesti wujudkan satu buku dari kisah percintaannya, bagaimana sebelum dia bertemu isterinya tu sampai dah diijab kabulkan. Aku rasa mungkin cara dia bercinta jugak mengikut apa yang telah disyariatkan oleh Islam. 

So, sangat moleklah bagi menjadikan pengajaran, teladan kepada semua pasangan yang baru, sedang mencari, dan bakal melangsungkan perkahwinan. Mungkin kita boleh ambik kisah-kisah cerita hidup dia. Lagipun aku tengok perkahwinan dia buat memang bertepatan dengan Islam. Moga dengan wujudnya buku itu, semua masyarakat akan mengubah cara kita melangsungkan perkahwinan yang mana pada hari ini majlis perkahwinan kebanyakkannya lebih kepada adat dan bukan agama Islam. Insya-Allah..

"Jangan sampai adat kita di agamakan dan agama kita di adatkan."

Moga berkekalan hingga akhir hayat.. 
(Gambar dicurik dari fan page Ustaz Don di FB)

..WALLAHUALAM..


3 comments: