Monday, October 31, 2011

Hanya Kerana Laman Sosial, Rosak Umat Islam Sedunia



Assalamualaikum wtb dan salam sejahtera to all readers..
Bertemu kembali kita. Nampak tak betapa terluangnya masa saya sekarang. Dah tak tau nak bagi dekat sapa dah masa yang ada ni. Huhhuhu.. Sementara kerja belum ada lagi ni elok sangat la kan selalu update blog dan menghadap laptop 24-7. Pastu boleh la pakai kanta setebal 5inci pulak sebab nombor 2 pun dah nampak macam nombor 5 dengan jarak tak sampai 10meter.

Kali ni aku nak share dengan korang something that really important to us. Pada keluaran majalah Solusi isu ke-37, aku tertarik dengan satu artikel ni, 'Jangan Biarkan Dosa Bersarang Di Facebook'. Dalam artikel tu ada menceritakan tentang akibat-akibat buruk bersosial di laman sesawang sosial Facebook. So, kali ni aku nak share dengan korang sikitlah apa yang aku dah baca. Aku akan cuba menterjemahkan apa yang dah aku baca melalui ayat aku sendiri (summarize).

Now a days, meng-upload gambar peribadi atau orang lain, meng-update status ataupun ber-chatting di laman sosial sudah menjadi satu kemestian pada setiap individu yang hidup di muka bumi ini. Tahu tak korang kalau salah melakukan semua aktiviti tu semua boleh rosak akidah? Serious??? Seriousss.... Dalam hal ni aku akan menggunakan Social-Sitefer (Social Website Surfer@Pelayan Social Website Tegar) sebagai kata nama untuk mewakili 'KITA' yang suka bersosial di laman sosial.
p/s: Hahaha.. Pandai-pandai je buat kalimah sendiri.

Update Status
Ni benda biasa. Update status! Satu kemestian kepada semua Social-Sitefer sama ada meng-update status sendiri ataupun membaca status orang lain. First thing that Social-Sitefer will do sudah semestinya memikirkan status apa nak update pada hari itu tak pun membaca status orang lain. Apa keburukannya jika tak fikir dulu sebelum post (Ala, manusia kadang-kadang ikut perasaan je update status)?

Akibat buruknya:-

  1. Korang tak puas hati dengan boyfriend korang atau girlfriend korang atau siapa-siapalah yang korang tak puas hati. Of course korang tak tahan sangat dan tak tahu cara nak melepaskannya, dan korang hanya nampak satu jalan iaitu post status dekat FB or what so ever. With or without mention that person's name, it still tak bagus. Walaupun korang tak mention nama orang tu, dengan status yang berbaur kepada ketidak-puas-hatian korang, pasti ada dalam kalangan member-member korang yang dapat detect status tu ditujukan kepada siapa. Dan korang teruskan ber-comment di status tu pasal beliau. Ini jugak di kira mengumpat. Dosa tau!! Kalau korang mention lagi la. Kesian orang tersebut. Satu Malaysia atau satu dunia tau. Ni dah kira membuka aib orang. Jugak berdosa!
  2. Status di laman sosial jugak boleh menjadi punca kepada pergaduhan. Macam yang aku bagitau seperti di atas. Kerana satu status, yang bergaduhnya 10 hingga 20 orang. Hah, lepas tu mula la start maki-maki, dedah aib orang, bagitau dekat semua orang kelakuan jahat yang pernah dilakukan dan sebagainya. p/s: I've been through this experience. Hahahaha..



Upload Gambar
Ni pun sudah satu kemestian kepada Social-Sitefer. Kalau tak gambar peribadi gambar orang lain (Kawan-kawan, sedara-mara, pakwe makwe) sama ada tanpa izin atau dengan izin. Apa pula keburukannya??

Akibat buruknya:-

  1. Ini jugak boleh membuka aib diri sendiri ataupun orang lain. Contohnya, korang upload gambar korang dekat FB or what so ever, then ramai pulak yang comment. Yang mendatangkan keburukan tu gambar yang korang upload tu tidak menutup aurat atau tanpa sengaja beraksi ghairah (bagi yang perempuan). Daripada situ korang boleh dapat dosa kerana menjadi punca kepada menaikkan nafsu orang lain (lelaki). Hah, dua-dua dapat dosa. Then kenalan korang post comment dekat gambar tu pulak. Comment-comment tu lah yang menyebabkan punca rosaknya akidah. Start daripada situ korang dah bergurau senda tentang gambar-gambar yang di-upload. Lebih bahaya comment tu ada berbaur seperti seorang yang bernafsu terhadap gambar tu dan paling bahaya korang dah berkahwin. Huish, nauzubillah..
  2. Berhati-hati kepada kaum hawa bahawa gambar yang korang upload tu boleh mendatangkan bahaya kepada diri korang sendiri. Gambar-gambar korang tu boleh dicuri oleh lelaki-lelaki yang berhati buas dan bernafsu kuda (bunyi kuda sikit). Mungkin dorang ambil gambar korang tanpa izin dan buat koleksi. Untuk apa itu aku tak tau la. Tapi kan itu bahaya. Mana tau dia suka dekat korang ke, then dia pegi bawak jumpa bomoh ke kan? Sapa tau..
  3.  Ada di antara Social-Sitefer yang suka upload gambar lama-lama (old skool). Lepas tu dia tag (salah satu budaya) semua member-member lama dia. Tanpa kita tahu, tuan empunya badan (kawan-kawan dia) yang dahulunya Rockers Malaya (tak pakai tudung, dedah aurat sana sini dan lain-lain) tapi sekarang ni dah berubah kepada yang lebih baik (pakai tudung, tutup aurat, pakai purdah) tak ke itu membuka aib si empunya badan. Secara tak langsung dia dapat dosa sekali. Itu kes yang dulunya rockers. Kalau dapat kes yang dulunya ya rabbi, secebis kulit pun susah nak tengok (extra caution bab aurat) tapi sekarang dia dah berubah kepada rockers Malaya. Lepas tu si empunya badan post pulak comment 'zaman-zaman warak' la, 'zaman-zaman beriman' la, 'zaman-zaman solehah' la, apa la, ini secara tak langsung mengaibkan diri beliau sendiri. Apa? Sekarang ni dah tak solehah? Dah tak beriman? Malah seolah-olah dia mengutuk pakaian yang menutup auratnya dahulu. Nauzubillah..
Dan banyak lagi sebenarnya keburukan-keburukan bersosial di laman sosial ni. Tapi aku tak cakap takde kebaikan langsung ok. Boleh je korang nak ber-Facebooking, nak ber-Twittering dan sebagainya. Memang tak salah. Tapi nak melakukan sesuatu kenalah fikir dulu. Contoh nak update status. Fikir dulu adakah dia mengaibkan diri sendiri atau orang lain, adakah ia boleh mewujudkan satu perbalahan dan sebagainya. Gunakanlah medium tu untuk menyebarkan benda-benda yang dapat memberi manfaat kepada semua terutama kawan-kawan korang. Dan aku rasa tak payah la nak upload gambar peribadi terlampau banyak atau tak payah upload langsung. Kalau korang nak upload pun sekat daripada kawan-kawan korang untuk tengok. Nak bagi tengok pun biar family terdekat korang je. 

Akhir kata, jangan la korang judge aku 'BUDGET BAGUS JE MAMAT NI' sebab aku post benda ni pun nak mengingatkan aku jugak. Aku pun lebih kurang macam korang semua jugak. So this is the right thing and I should do this as a muslim. Mengingatkan sesama kita (muslims). Lagipun aku dah terbaca satu artikel yang baik dan aku wajib untuk kongsikannya dengan yang lain. Betul tak?? Mulai saat ini marilah kita cuba pelan-pelan untuk buat benda ni. OK? Pelan-pelan kayuh awak. 

..SEKIAN..

p/s: SOLUSI is a good magazine for us (muslims) sebab dia banyak bahan-bahan bacaan yang ringan untuk kita tingkatkan lagi pengetahuan tentang semua aspek melalui cara Islam. Macam-macam benda korang boleh jumpa dalam majalah tu. Beli la! Jadikan ia sebagai bahan bacaan wajib korang. Hahaha.. PROMOTE! Bukan dapat apa pun laa.. huhuhu.



7 comments:

  1. yup ! betul tuh :) suma benda sentiasa ada baik and buruknya kita tak boleh deny bukan ? kita sebagai orang yang aware akan benda ni, patot share ilmu ni :) ermmm tak semua benda pon dekat lamann sosial tuh buruk an ? ada je yang share benda benda ilmu bermanfaat :) cuma kita jelah sebagai pengguna kena bijak gunakan laman sosial kita :) good entry btw :)

    p/s ni pendapat aku jelah :) peace bro ! :D

    ReplyDelete
  2. susah nak cakap. its all depend on the user. kalau guna utk benda elok, elok jadinya. kalau jahat, jahat la jadinya.

    :)

    ReplyDelete
  3. munirah~
    agree!! thnx 4 sharing ur opinion. ^_^

    ReplyDelete
  4. nice...
    sharing is caring right (:
    sama2 memngingatkan

    ReplyDelete
  5. beep beep..
    mana butt0n follow nie? xjmpe pown..
    tp..kte da link kan da kt blog kta...
    (=

    ReplyDelete