Tuesday, December 20, 2011

Cuba Gantikan Perkataan Biasa Kepada Luar Biasa


Selalu tak kita bila lepak dengan kawan-kawan, kita akan selalu atau mungkin kadang-kadang akan terdengar perkataan-perkataan baru untuk menggantikan sesuatu perkataan yang kononnya dah tak best or tak relevan untuk digunakan lagi. Sebagai contoh OMG untuk menunjukkan sesuatu perkara itu sangat dahsyat atau sesuatu benda yang 'surprise'.

Ok, kat sini aku ada beberapa perkataan yang aku telah kumpulkan daripada kenalan aku. 

MENGANJING
Menganjing adalah perkataan dari budak-budak Johor (setahu aku la). Ia digunakan di kalangan kawan-kawan aku semasa aku belajar dekat Segamat. First ayat yang membuatkan aku tercengang. Ia digunakan di dalam struktur ayat seseorang itu telah dipersendakan atau untuk budak-budak KL, telah di-BAHAN ataupun nak menggantikan ayat MEMBAHAN orang itu. Contohnya:-

Majid: Hahahaha..kelakar siot rambut kau. Macam Abu Bakar Ela Mati La Ela Tu!! Hahaha..

Rosli: Aih, menganjing nampak??!



PENDING
Ini adalah ayat bahasa Inggeris kan? Biasa kalau kita hantar mesej dan mesej tu masih lagi belum delivered, perkataan pending ni akan keluar. Tapi di kalangan member-member aku ataupun budak-budak UiTM Johor, pending adalah ayat untuk menunjukkan seseorang yang lambat memahami mesej yang telah disampaikan atau tidak memahami apa yang diperkatakan oleh rakan lain atau kata nama lainnya blur. Contohnya:-

Jumat: Kau kene buat macam ni, macam tu, macam ni..bla bla bla bla dan bla... Kau paham tak?

So'od Abdul Kadir diam membisu.

Jumat: Adoi, kau ni. Pending laa...



LENGAH
Dalam kamus dewan edisi zaman Paleolitik, lengah membawa maksud sesuatu perlakuan yang dilambatkan (aku buat maksud sendiri tapi tak lari dari maksud sebenar). Kalau di kalangan member-member aku, lengah digunakan untuk menggantikan perkataan LAMBAT. Contohnya:-

Rentap Anak Ranggi: Sam cepat lah!! Aku dah lewat nak pegi kelas ni!! Aduh, lengah la kau ni!!



LEGEND
Legend dalam bahasa Melayu bermaksud Lagenda. Menunjukkan sesuatu perkara yang dah lama berlaku dan terdapat sejarah yang hebat mengenainya. Sebagai contoh Pulau Lagenda. Tapi di kalangan kawan-kawan aku, legend akan digunakan bila nak menunjukkan seseorang itu yang hebat suatu ketika dahulu atau nak menunjukkan seorang itu adalah senior yang hebat tapi telah meninggalkan kampus. Contohnya:-

Seman Kemut: Tu yang tergantung tu la seluar legend (sambil menunjukkan ke arah seluar yang penuh dengan kemuncup yang tergantung cantik di tingkap kepada junior-junior-nya). 



PERGH
Hah, camno nak pronouns binatang ni? Ok, peeerrrgggghhhhhhhhh... Haha. Aku nak bagitau pun tak tau camno. Biasanya perkataan ni digunakan untuk menunjukkan sesuatu yang dahsyat jugak la ataupun nak menunjukkan sesuatu perkara yang kecewa. Contohnya..

Dol Saad: (Dengan antonasi suara yang bersemangat) Peerrgggghhhhhh... terbaek giler awek tu!! 

..atau..

Dol Saad: (Dengan antonasi suara yang sayu) Pergh.. kau sebat makanan aku? Perggghhhh...



LEPAS TEKAK
Perkataan yang digunakan untuk menunjukkan sesuatu yang selfish. Contohnya:-

Kamal Adle: Berbulu betul aku dengan Salman Saad tu la. Dia bukan nak bagitau aku ada online quiz. Tau-tau dah tutup baru nak bagitau. Lepas tekak die je tau.

Junaidi Jumaat: Biasa la tu. Macam tak biasa.



Dan banyak lagi perkataan yang selalu kita dengar tapi jarang orang gunakan tapi bila digunakan, digunakan pulak dalam ayat-ayat yang macam tak kena tapi bila dengar terasa COOL!! Mostly, ayat-ayat dekat atas aku dapat sepanjang aku belajar dekat Segamat selama 3 tahun. Bercampur pulak dengan kawan-kawan yang datang dari pelbagai negeri dan daerah. Korang pun mesti ada ayat-ayat yang biasa korang guna pakai bila berbual dengan member-member korang. Sometimes kita akan merasa ia seperti sangat cool bila digunakan bila wujudnya conversation dikalangan kawan-kawan kita. Seperti wujudnya satu community yang menggunakan bahasa tertentu. Hahaha. Aku rasa la. Tak tau la korang.

Walau seteruk mana pun ayat yang korang guna untuk bersembang dengan kawan-kawan korang, walau sepelik mana pun ia didengar, walau se-CooL mana pun bila disebut, please, jangan lupa akan bahasa kebangsaan kita, jangan lupa untuk tidak merosakkannya dan jangan lupa penggunaannya yang betul. Bukan apa, takut terbawak-bawak dalam exam. Huuhuhu..

..SEKIAN..

p/s: Entry kali ni dah macam kamus dewan orang ramai je plak.

p/s: kalau ada perkataan kat atas yang korang pun guna jugak dan aku explain salah, let me know! TY

8 comments:

  1. afif, kau telah ditag di blog aku. feel free to anwering. and sorry if menganggu rutin harian kau. hehe

    ReplyDelete
  2. Boo~
    da lama xkne tag kt blog. huhuhu~ nywy thnx krn sudi lwt blog aku n cmmnt.

    ReplyDelete
  3. Boo~ tp mne ntah soalan yg kau ajukn. huhuhu~

    ReplyDelete
  4. hahha. menganjeng tu salu dah gune. budk jhr gak yg bwk.

    lg 1 redundant.

    ReplyDelete
  5. Zuraini~
    tau tu. redundant? frst time dgr dan xpnah dgr lg org ckp redundant.

    ReplyDelete
  6. Ni dh cm kamus org johor dah ni.. Hehehe. Lg 1,Klo org johor suka cakap ek???
    Cth : Ye ke ek??? Hehe

    ReplyDelete
  7. LidiaSuraya
    ek?? hahah.. tp sye bkn org jhor. xpsan pn org jhor slalu ckp ek?

    ReplyDelete
  8. eh , org selangor ckap pending uh loading .... >same mksod laen huruf< haha

    ReplyDelete