Saturday, October 22, 2011

Segalanya Tinggal Kenangan (Part 2): Apa yang menarik yang ada di Segamat



Assalamualaikum wtb.. Bertemu kembali dalam entri Segalanya Tinggal Kenangan Part 2. Seperti yang dijanjikan, kali ni aku nak share ngan korang apa yang menarik yang ada di Segamat. Maaf akan terlewatan update. Baru sahaja mengharungi minggu yang penuh dengan kepenatan. Seperti yang korang semua tahu, sukan mahasiswa UiTM (KARISMA@UiTM Johor) hampir melabuhkan tirainya pada esok hari (23 Oktober 2011). Aku pulang awal ke rumah kerana tiada apa perlu aku lakukan lagi di sana (Segamat). Psssttt...Kalah awal dah la pasukan bola sepak UiTM Segamat. Ok ok. Teruskan pada tujuan asal.

Kalau ada benda yang tak best mesti ada jugak terselit benda-benda yang best kan?? Di Segamat boleh dikatakan banyak jugak la benda-benda yang interesting. Aku betul-betul start men-explore Segamat bila aku dan kawan-kawan aku dah kena duduk luar. Of course bila dah duduk luar kita akan bebas untuk melakukan segalanya. Tapi berbatas yea. Memang banyak benda kita rasa interesting bila duduk luar, lagi-lagi bila duduk bersama kawan-kawan.

Nasi Lemak Daging Burger
Ada satu gerai di Segamat yang ada menu ni. Aku dengan kawan-kawan aku jadikan gerai tu sebagai hot-spot kitorang untuk makan kalau kitorang tak masak. Boleh dikatakan kerap jugak la aku dengan kawan-kawan aku makan dekat gerai tu. Nasik lemak daging burger memang terbaik. Sambal dia, nasik dia. Perggghhhh...Marvelous. Tapi sedihnya gerai tu dah lenyap semenjak Segamat dilanda banjit teruk setahun yang lepas.

Cendol
Boleh dikatakan kerap jugak la setiap petang atau petang Jumaat aku dengan kawan-kawan pergi makan cendol. Tak perlu nak khuatir sangat sebab dekat Segamat banyak sangat stall yang meniaga cendol yang marvelous. Ni pun boleh dikatakan tempat hot-spot kitorang untuk melepak kalau kitorang kebosanan di rumah.

ABC Makcik Belakang Rumah
Ni jugak tempat melepak kitorang boleh dikatakan setiap petang. Tak perlu bersusah payah, hanya perlu start motor dan jalan tanpa perlu memakai helmet ataupun bawak dompet. Apa yang special tentang stall ABC makcik ni, ABC dia hanya bubuh kacang kisar, cincau, susu dengan sirap je. Lepas tu ada la dia jual jambu, keropok lekor, jajan-jajan dan air berperisa. Setiap petang kalau takde buat apa atau bosan-bosan, salah sorang daripada kami akan ajak pegi makan ABC. Ni jugak tempat hot-spot kitorang untuk lepak-ing dan ber-gossip-ing. Huhuhu..

Traffic-Light/Basikal@Train/Risza/Wa Besah@Mr Crab
Semua nama tempat-tempat ni ada speciallity-nya yang tersendiri. Tempat-tempat makan ni adalah tempat makan yang selalu kitorang prefer untuk makan. Takde tempat lain dah. Ni je hot-spot kitorang.
Traffic-Light- Nama diberi sebab kedai dia betul-betul berhadapan dengan traffic-light. Masakan berkonsepkan ala-Thai. Tukang masaknya semuanya siam. 
Basikal@Train- Nama diberi sebab kat board gerai dia ada tulis Persatuan Berbasikal... (lupa sudah) ataupun train sebab dia berdekatan dengan rail keretapi. Kalau kedai ni selalunya kitorang akan makan bila balik dari kelas. Alang-alang dah lalu depan kedai ni memang singgah terus la. Plus, harga yang ditawarkan sangat berbaloi dan murah. Hanya dibuka daripada pukul 10pagi hingga 5petang. 
Risza- Dia sederet dengan kedai Basikal@Train. Hanya dibuka pada waktu malam. Disebabkan rumah kitorang takde TV, kitorang selalu datang kat kedai ni sebab nak tengok bola ataupun rancangan yang menarik plus pelayan dia adalah anak gadis (pandai betul pakcik tu tarik pelanggan). Hahahaha.. 
Wa Besah@Mr Crab- Aku pun tak tau kenapa aku ngan kawan-kawan aku suka sangat makan dekat kedai ni setiap malam. Mahal satu hal, kurang sedap pun satu hal. Mungkin tempat dia kot yang strategik dan sedap mata memandang. Takpun tuan kedai dia pakai pelaris. Tuan kedainya digelar Mr Crab sebab asal kitorang makan dekat situ je mesti dia suka kira duit. Hahaha..

Sebenarnya banyak lagi benda yang menarik yang ada dekat Segamat. Apa yang telah aku ceritakan tu adalah sebahagian sahaja dan itu yang paling menarik untuk dikongsikan bersama. Ok on the next entry aku akan ceritakan perkara-perkara atau kisah-kisah menarik yang pernah berlaku sepanjang 3 tahun ni. Insya-Allah..

P/s: UiTM Johor sejak semalam masih lagi di kedudukan ke-2 dengan 5 emas. Sekarang tak tahu. Masih menunggu keputusan. 

..SEKIAN..

3 comments:

  1. belom pernah makan kat sane lagi sbab syieda dip dok dlam je..

    outing ke KFC, MCD, UPWELL. cendol kat citu boleh la..sedap.. hahaha

    ReplyDelete
  2. Syieda_Joy~
    owh.. rugi la. klau dok luar utk 2 3 sem bleh bljar survive hdup kt sgamat. its really enjoy. ^_^

    ReplyDelete
  3. bestnyerr...nanti nak ekott? hehe

    ReplyDelete