Saturday, April 3, 2010

Kalaulah... 4

Pernah tak korang terfikir atau terbayang kalau memori otak kita ni dicipta sama seperti pendrive 4 hingga 8GB je. Emmmm.... Macam mana la gamaknya tu kan? Macam susah je nak hidup.

Before aku start mengarut lebih lanjut mesti la nak kena ada introduction dulu betul tak? Tapi nak cerita pasal otak, tak buat research lebih mendalam pulak. Jadi, kalau korang nak tau lebih lanjut pasal otak, pergilah ke klinik yang berdekatan atau pergi la jumpa specialist. So, untuk introduction aku, molek la sekiranya aku hanya memulakan dengan bismillah dan salam. Ok tak? Boleh la tukan? Ok, bismillahirrahhmannirrahim dan assalamualaikum wtb.


Kalaulah memori otak kita sama seperti pendrive mungkin kita akan hadapi banyak masalah dalam pelbagai situasi. Contohnya..

Situasi 1:
Korang semalam berjumpa dengan seorang kawan dan berkenalan. Nama, tempat tinggal dan nombor telefon semua dah ditanya. Tetapi disebabkan memori otak hanya sebesar 4GB atau 8GB je, selepas seminggu korang jumpa dia balik korang akan lupa dan memang tak kenal langsung. Lebih menyayat hati korang mulakan perkenalan korang balik semula macam sebelum ni. Adeh...seksanya.

Situasi 2:
Korang letakkan sesuatu barang yang berharga dalam beg korang atau dekat mana-mana je. Selepas 5 jam, korang akan bertanya balik kepada orang sekeliling di manakah barang korang. Kalau lebih perit korang pulak seorang yang panas baran dan of course korang nak mengamuk je masa tu sebab korang ingat barang korang telah disorokkan.

Korang: Hey, ni yang aku nak hangin ni! Mana boxer aku yang mahal tu? Tadi ada atas katil ni aku letak. Agak-agak la, boxer aku pun nak curi! Aku tau la mahal.

Orang sekeliling: Tu la, suruh sekolah agama lari pegi sekolah tamil. Karang ada yang makan ibu jari kaki aku ni karang. Lain kali memori tu dah penuh, kasi delete dulu la mana yang tak pakai. Yang kau pakai tu ape? Bukan boxer ke? Hah? Tayar? Hah? Aku pun nak angin gak ni! Heii...

Wah, bahaya ni. Terasa macam bangang yang teramat sangat pun adakan?


Situasi 3:
Besok ada test subjek killer paper korang. Memori otak pulak dah full untuk masuk input yang lain. So, korang terpaksa pindahkan memori yang ada tu dekat tempat lain and then baru la korang boleh study. Adoi, leceh betul la macam ni.

Situasi 4:
Mungkin korang akan menghadapi situasi membaca keratan akhbar yang sama untuk berulang kali tapi korang tak menyedari akannya. Yela, memori kepala hotak kecik je, macam mana nak ingat banyak benda.

Situasi 5:
Korang mempunyai anak yang ramai. Ada la dalam 8 gerabak kereta api (mengarut je Afif ni). Ok, ok kurangkan sikit kepada 8 orang. So, letak nama pun mesti la nak yang pendek supaya memori korang tak penuh. Mungkin anak first korang, korang letak dengan nama 'A', second 'B' dan begitulah seterusnya. Yela, karang letak nama panjang-panjang, besok-besok tertukar jugak nama-nama mereka dengan yang lain.

Bapak: Yang, anak kita si Rubika Andika tu dah tidur belum?

Mak: Yang mana satu bang oii?

Bapak: Anak kite yang nombor 4 tu la. Awak ni.. Nama anak sendiri pun lupe.

Mak: Abang, kalau saya kata abang ni sengal abang tak nak terima hakikat. Anak kita nombor 4 kan abang letak nama die 'Four'.

Ni antara contoh-contoh situasi yang bakal dihadapi sekiranya memori otak kita sama seperti pendrive. Kalau nak diikutkan banyak lagi boleh cerita tapi jari-jemari ku semua dah keluar muscle dah. Ala, ni semua lebih kurang macam kita nyanyuk la. Tapi jangan risau sebab ciptaan Yang Maha Esa adalah sebaik-baik kejadian. Allah Maha Bijaksana dengan penciptaanNya tak kiralah sama ada dari segi mencipta perjalanan hidup seseorang hamba mahu pun makhluk-makhluk yang ada di muka bumi ini. Semua ciptaanNya ada hikmah. Wallahualam...

..SEKIAN..

2 comments:

  1. afif ahnaf !
    kenapa saya tak penah terpikir cmni eah ?
    jawab sket ?
    huhuh

    ReplyDelete
  2. nurika~ sebab awk berfikiran waras dan suke memikirkan sesuatu yg berfaedah. sye pulak suke mengarut dan pmikiran sy x mndtgkn faedah lgsg. itulh jwpn kpd sgle persoalan awk ika. hehhehe.. :)

    ReplyDelete