Sunday, October 30, 2011

Segalanya Tinggal Kenangan (Part 6): Konklusi

Ok, this is the last part untuk aku membebel pasal kenangan aku selama 3 tahun aku belajar as a diploma student dekat UiTM Johor kampus Segamat. Overall, Segamat actually is not hard to have live. Korang akan merindui banyak perkara yang ada dekat Segamat. Suasana dia yang tenang. Kadang-kadang tu jalan sesak mengalahkan kL. Tapi itu pun disebabkan keretapi nak lalu. Korang pasti akan merindui cuacanya yang sejuk selepas hujan dan punca kepada kemalasan untuk bangun pagi untuk ke kelas. Korang pasti akan merindui cuaca bagaikan di Cameron Highlands bila pagi di mana korang akan nampak kabus setebal-tebal alam bila nak ke kelas. Awesome kan?? Korang pasti akan merindui untuk melihat mayat-mayat di jalanan bergelimpangan (Biawak, kera, kucing dan anjing dilanggar todak kenderaan). Korang pasti akan merindui untuk melihat fesyen-fesyen yang agak keterlaluan walaupun hanya nak pergi shopping barang dapur. Hahaha..


Dan aku pula pasti akan merindui...

 Kabus tebal setiap pagi nak ke kelas..


 Benda wajib ada di rumah kerana nak berjimat cermat daripada makan di luar. Seribu satu macam boleh buat dengan benda alah ni seperti, telur hancur makan bersama roti, telur goreng, telur rebus dan telur separuh masak.


Ni sebahagian contohnya. Ada cili?? Ye, aku memang seorang yang TAHAN PEDAS!! Menu by Ajam.


Memang takkan lupa sebab perkara yang tak pernah dilakukan dalam hidup semuanya berlaku. Makanan yang tak pernah cuba dan tak nak cuba di makan jugak terjadi (e.g. siput sedut, tempei, etc). 3 tahun disini banyak mengajar aku erti kehidupan. Jugak mematangkan diri walaupun kadang-kadang terasa masih budak-budak sebab takde janggut dan misai. Hahaha.

Apa-apa pun semua yang terjadi dalam hidup aku semuanya telah diatur dan ditentukan oleh Maha Pencipta. Konklusinya, di mana pun kita berada, daripada pelusuk mana pun ilmu dituntut, selagi ia tidak menyalahi hukum syarak ia masih sama saja. Sesuatu yang terjadi itu pasti ada hikmahnya. Bersyukurlah kerana diberi peluang untuk menuntut ilmu. Belajarlah dan ambillah segala pengalaman untuk dijadikan bekal dalam kehidupan yang akan datang dan... 
"Sesuatu kejayaan itu bukan diukur melalui berapa CGPA yang anda dapat setelah memperoleh segulung diploma atau ijazah sahaja kerana itu hanyalah permulaan untuk ke jalan kejayaan tapi sesuatu kejayaan itu dilihat daripada bagaimana anda memperoleh kerjaya yang dapat membanggakan kedua ibu bapa, bangsa, agama dan negara dan bagaimana anda mengimbangi kehidupan di dunia dan akhirat." 
..SEKIAN..

p.s: Dunia-dunia jugak, akhirat jangan lupa. ^__-

1 comment: