Tuesday, October 9, 2012

Dunia Ini Tidak Adil?

Dunia ini tidak adil?

Orang gemuk, tak cantik, tak hot, tak hensem post gambar dekat FB 2 3 kerat je yang like.
Comment kalau bersepah pun orang yang sama. Dorang chatting dekat gambar tu. Tu yang nampak banyak.

Orang cantek, hot, body mantap, hensem, post gambar dekat FB, like dekat 100 orang. Comment dekat 200 lebih. Tuan punya gambar tak reply satu pun.

Jadi yang tak cantik, tak hot, tak hensem tu kufur nikmat. Lupa nak bersyukur kepada Allah apa yang telah diberikan. Merendah diri sampai tak nampak mana kebaikan akan kejadianNya.

Yang cantik, hot, hensem pulak meninggi diri. Kutuk si hodoh itu ini sampai lupa jugak nak mensyukuri nikmat pemberian kelebihan dariNya. Ada tu lupa untuk bersujud tanda syukur ke atas segala nikmatNya.

Dunia ini tidak adil?
"Hidup memang palat!!" Masih ingat akan kata-kata hikmah ini dalam satu cerita?

Hidup ini memang palat? Hmmm... Allah yang menciptakan kehidupan. Allah yang mengaturkan segalanya. Palatkah Dia?? Dunia ini tidak adil? Manusia lupa, mereka yang banyak membuat kerosakan di muka bumi ini. Bukan tumbuh-tumbuhan, bukan jin iblis dan bukan juga Dia Maha Pencipta.

Sebelum Adam mahu diciptakan malaikat sudah awal-awal lagi tidak bersetuju takut-takut kalau mereka akan memberi kerosakan. Ternyata ia benar. Tapi Allah lebih mengetahui setiap apa yang Dia ciptakan..

..SEKIAN..

7 comments:

  1. mungkin kita nampak tak adil...tapi...kita patut tengok dari sudut berbeza...sebenarnya adil...

    ReplyDelete
  2. korang xnmpk tanda soal lps ayt "dunia ini tidak adil" tu. baca btol dgn mnggunakan tnda baca. heheh. maap klau buat korg slah phm..

    ReplyDelete
  3. memang ironi. dan bagi aku, salah satu dari hikmahnya adalah kita kena ukur baju di badan sendiri. kata kasarnya sedar diri.

    contohnya, kalau kat fb orang-orang cantik rupawan gigih upload gambar dan lepas tu berduyunnnn orang like, takkan la orang yang tak berapa nak ada rupa ni nak sentap orang takmo like juga gambar2 yang nan ado tu...

    be creative lah explore potensi diri: evaluate kekuatan dan kelemahan diri sendiri. orang-orang cantik rupawan tu gigih upload sebab dorang tahu kekuatan mereka kat rupa mereka. orang yang tengok akan impress kat rupa mereka sebaik mereka upload. biasalah manusia lebih mudah suka benda cantik yang superficial.

    yang tak berapa nak ada rupa tu tak payahlah sakan nak buat benda yang bukan potensi diri dorang. banyak lagi benda yang boleh increase like-ability. contohnya buat status / entry yang bernas, upload gambar pemandangan yang awesome.

    pendek kata, jangan takut explore diri sendiri dan pamerkan kekuatan diri kita. bukan terikut-ikut dengan orang lain.

    sekian, just my 2 cents...

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol jgk tu kn.. Awk ni mst antra golongan yg cntek. LOL!

      Delete
  4. Hmm Saya Rasa Dunia Ini Tidak Adil Juga.
    Saya Berusaha Nak Jadi Yg Terbaik Nak Jadi No1.
    Saya Miskin,Tak Hensem,Tak Pandai, Tak Kuat >> Loser
    Setiap Hari Bila Saya Bangun Tido.. Saya Memeras Otak Untuk Jadi Yg Terbaik.

    Hari2 Saya Cuba Berusaha Jadi Kaya,Hensem,Pandai,Kuat.
    Semua Org Tak Perfect Tapi Hampir Perfect Ada.
    Saya Ada Rival Dimana Dia Org Kaya.. Keje Dia Goyang Kaki Tapi Ada Saje Org Memuji Bak Bangga Ngan Dia. Maklumlah DIa Kaya,Hensem,Tak Pandai, Lembik Cam Pompuan.
    This World Totally BULLSHIT.

    ReplyDelete
  5. Setiap Hari Mata Saya Tengok Perkara Yg Sedih2.
    Setiap Hari Telinga Saya Menerima Kutukan.
    Tapi Saya Sentiasa Terukan Hidup Di Dunia Ini..
    Hidup Di Dunia Macam Main Game, Tahap Kesusahan Telah Ditentukan Bagi Setiap Org. Ada Org Main Game Easy Dan Ada Pula ORg Yg Sangat Nasib Baik T_T Main Game Hard Hahahaa FUCK. This Is Facking Life.

    ReplyDelete