Tuesday, October 30, 2012

10 Permainan Yang Hampir/Sudah Pupus

Ingat tak zaman kita masa kecik-kecik dulu especially yang lahir dalam lingkungan tahun 88' hingga tahun 90'.  Bermacam-macam permainan yang pernah kita ada atau kita mainkan masa zaman kita kanak-kanak dulu tak kiralah di rumah bersama anak-anak jiran mahupun di sekolah (dalam kelas atau waktu rehat). Kita perlu akui bahawa ada antara permainan yang kita mainkan dulu ada yang hampir dilupakan dan ada juga yang sudah lama lupus ditelan dek zaman. So dekat sini aku listkan antara 10 permainan yang agak popular masa zaman aku dan sekarang jumlah dimainkan sudah sedikit dan mungkin budak-budak sekarang dah tak kenal atau tak pernah nampak dekat tepi-tepi jalan (budak-budak main)  atau di kedai-kedai.

1. Tepuk daun terup



Hah, permainan ni sangat popular masa zaman aku. Sesuai dimainkan bersama anak-anak jiran. Permainan ni aku tak berapa hebat sangat atau bahasa kasar zaman sekarang 'Noobshit'. Favourite ayat masa main permainan ni, 'KELEPET'. Lol!

2. Tutup botol



Ni jugak sangat popular pada suatu ketika dulu. Sangat sesuai dimainkan bersama anak-anak jiran dan jugak kenduri-kendara bersama sepupu-sepapat. Dekat sekolah pun kadang-kadang main jugak masa hujung-hujung tahun, masa time cikgu tengah sibuk tanda kertas periksa dan mintak murid-murid buat kerja masing-masing.

3. Dam Ular



Masih ada di pasaran tapi budak-budak sekarang dah tak pandang dah benda ni sebab diorang lagi prefer main game dalam iPad dan tab. Lagi best katekor!!

4. Happy Family



Haaaa, ni budak-budak perempuan suka la main benda ni. "One happy family" di laung bila dah complete 4 kad dalam tangan. Ada lagi dua adik beradik permainan ni iaitu 'Donkey' dengan 'Old Maid'. Korang leh Google image tengok.

5. Barbie Doll Mini



Aku tak tau nama benda alah ni. Ni pun sangat popular masa zaman kanak-kanak aku dikalangan budak-budak perempuan.

6. Baling Guli



Perggghhh.. Ni permainan favourite aku masa dulu. Selain bola, aku main gak benda ni. Waktu dimainkan tengah-tengah hari masa weekend. Penuh guli aku satu balang dulu. Lepas tu kejap je habis. Nak penuhkan balik pegi gelanggang pertarungan balik. Hahaha..

7. Main Titik-Titik



Walauweyh! Rindu giler nak main benda ni. Sure korang pun pernah main masa time rehat atau time cikgu takde dalam kelas atau hujung tahun lepas periksa. Buku math aku banyak sebab nak main game ni je.

8. Pistol Letup



Haaaa... Ni permainan paling epic pernah aku main masa zaman kanak-kanak aku. Peluru tak kuar pun tapi yang kuar bunyik dengan asap. Style la kalau main polis-polis. Ada lagi ke tak mainan ni ye??

9. Kapal Terbang Polistrin



Ni antara yang aku masih ingat. Top gak masa aku umur 7 hingga 8 tahun. Kira ni menggantikan roket kertas la. Datang dalam pelbagai model dan size. apa yang penting muncung plastik kat depan kapal terbang tu yang main peranan. Kalau korang boleh refresh balik permainan ni sangat cool!

10. Game Tape



Fuh, to all gamers! Jangan dilupa binatang ni. Tau la da ade PS3/Xbox360 sekarang sampai lupa bagaimana korang leh jadi gamers tegar. Game favourite masa zaman ni, 'Ninja Turtle', 'Contra' dan 'Street Fighter'.

Apa-apa pun semua ini hanya tinggal kenangan kerana hidup berubah mengikut peredaran zaman begitu juga benda, gaya hidup dan lain-lain. Tapi harus diingat satu benda yang tidak pernah berubah sampai bila-bila dan ia relevan mengikut zaman sampailah kiamat. Apa?? Kalamullah.. Al-Quran nur qarim.. ^^

..SEKIAN..

7 comments:

  1. X kn.admn mean paperdoll kot.. Hahaha rndu nk mean da juai.g x hueaaaaawaaaa...

    ReplyDelete
  2. salm kenal.. already follow.. jgn lupe follow me back yer.. zaman sekarang dah tak jumpe dah permainan cm nie.. ingt dulu mase kecik2.. mainan nie lah yg kitorg main...

    ReplyDelete
  3. eh,adek aq maen ag kowt tepuk daun terup 2 ngan bdk2 dpn umah ni. ag 1,2 bkn kad happy family la,2 kad snap.... huhu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? mgkn pmainan tu x se-popular dlu kot kn.. oh eh? LOL!

      Delete
  4. main polis sentry, kejar2 n konda kondi.dah makinpupus giler dah tuh..

    ReplyDelete