Saturday, December 25, 2010

Kau Ingat Diorang Tak Meluat Ke??


Assalamualaikum wtb..

Korang biasa tak dipuji? Sehari berapa kali? Sesaat berapa banyak? Apa yang korang selalu kena puji? Korang punya perangaikah? Fizikalkah? Talent-kah?? Apa pulak korang balas bila dipuji?

Dan pernah tak korang terfikir daripada jawapan yang korang bagi tu, si pemuji boleh meluat dengan korang?

Pemuji: Weayh, aku tengok kau ni boleh tahan kecunannya eayh? Mesti ramai boyfriend kau kan? Aku rasa tenuk tengok kau pun jeles dan sakit hati dengan kecunan kau miliki tu. Aku tengok kau ni ade iras-iras Alicia Keys sikit la. Cuma dia gelap kau putih je.
Korang: Serious?? Biasa la. Bapak aku ade darah keturunan Jamaica. Mak aku ade darah keturunan Amerika. Dah ramai da puji aku arini. Masuk kau saat ni, kau yang ke 400.
Pemuji: Serious? Wah, bertuah la kau. (Eleh, poyo habis. Nak je aku tendang kau ni. Ingat kau lawa).

Ishk ishk ishk.. Berlagak habis ni. Jangan. Tuhan tak suka. Nanti ditarik balik nikmat tu baru tau.

Atau...

Pemuji: Der, wa tengok lu ni main bola bukan main hebak(hebat). Tengok muka lu iras-iras Fernando Torres pun ade. Lu tak nak tra(try) maen Mesia(Malaysia) ke der?
Korang: Ishk..mane ade hebat. Kalau hebat da lame aku main Malaysia dah. Kat U ni pon ade lagi hebat ape dari aku.
Pemuji: *dalam hati (Eleh, kalau orang puji tu terima jela..)

Hmmmm...kita dah merendah diri pun kadang-kadang orang tak suka.

Semua jawapan yang kita balas mesti kadang-kadang akan ada sesetengah orang yang takkan suka even though kita dah betul-betul habis merendah diri. Betul-betul down-to-earth la orang cakap. So, macam mana nak avoid semua benda-benda ni terus berlaku.

Ehem.. Menurut kata ustaz saya yang bertauliah yang mana sewaktu kami berada dalam kelas kuliah. Dia ada bagitau, jika ada insan yang memuji kita, haruslah kita menjawab sebegini..

Pemuji: Ya Allah, kau ni dah la hensem, baik hati pulak tu. Pastu pandai dalam pelajaran, awek pun lawa. Main bola hebat. Muka nampak suci. Apa lagi aku nak puji kau ni? Dah sebakol da aku puji. Rasa macam nak tambah tapi besok plak la sebab aku nak tido!
Korang: Alhamdulillah.. Semuanya kurniaan daripada Allah swt.

Insya-Allah, takkan ada hati mengeji, mulut mencaci dan kaki pergi ke pipi. Hahahaha.. Kalau boleh korang letak la muqadimah dengan memuji yang Maha Esa dengan panjang lebar sampai hari raya kedua tiba. Nescaya orang bukan takat nak bagi korang kaki, malahan rasa nak langgar je korang dengan basikal. Sikit-sikit sudah la. Tak payah nak tunjuk alim sangat. Cukup sekadar menyebut alhamdulillah.. Ok? Selamat mencuba..

..SEKIAN..

p/s: Orang nak puji aku setahun sekali pun payah.. :,(

5 comments:

  1. haha! biasalahh manusia ni kan. kita betul pun kena marah, kalau salah lagiiii kena marah!

    cara terbaik ialah dgn merendah diri kan. setuju sgtsgt lah dgn cara ustaz tu. semua ni milik Allah jua.. :)

    ReplyDelete
  2. kasut awak puteh lah...
    p/s: tu pujian ker?hehe=p

    ReplyDelete
  3. liyana lynn~
    btul3..

    ayue!~
    errr...mgkn laaa..

    ReplyDelete
  4. ted hardy~
    kalau kau ikhlas.. aku sedia mndgr pujian tu.

    ReplyDelete