Monday, August 27, 2012

Bagaimana Raya Korang Tahun Ni?

Assalamulaikum peepsssssss!!! Wah, lama rasanya tak update blog. Keras jari-jari aku. Ni nak type pun amik masa 15minit (jelas sekali penipuannya). Hmmm.. Hari ni (27 Ogos 2012) dah masuk raya ke-10 dah dan kebanyakkannya semua orang dah kembali ke kehidupan seperti biasa (Bekerja, bersekolah).

So, raya tahun ni macam mana? Ada yang dah berubah? Atau masih lagi sama seperti raya-raya sebelumnya? Yang berubah tu, adakah berubah kepada lebih baik atau berubah sebaliknya? Dan yang masih sama seperit raya tahun-tahun sudah tu bagaimana pula. Apa-apa pun kegembiraan atau kesedihan yang korang alami di hari raya diharapnya janganlah melupakan kepada orang-orang susah ataupun yang sudah tiada di dunia. Hari raya bukan untuk kita bersedih kenang orang dah takde ataupun yang dah terpisah dan tidak lagi  berada di samping kita. Raya untuk kita bergembira sebab dah dapat mengharungi ibadah puasa dengan jayanya. Kalau nak kenang orang takde tu patutnya tiap-tiap hari. Kalau masuk hari raya baru kita nak teringat orang dah takde, kita dah salah. Fahamkan maksud aku? Maksudnya, kalau kita tengok masyarakat kita, masuk hari raya je baru sibuk-sibuk nak ziarah kubur, baca yasin dan sebagainya. Kan lebih baik tiap-tiap hari kita kenang dan doa untuk mereka. Lagi-lagi bagi sesiapa yang ibu bapanya dah tiada.

Raya aku tahun ni pulak macam biasa. Aku tak sedih, aku taklah terlalu bergembira. Biasa-biasa je. Cuma keseronokan yang datang tu bila dapat sama-sama berkumpul saudara-mara di satu tempat dan membuat persediaan untuk menyambut raya. Itu yang hadirnya kegembiraan dalam diri. Secara tak langsung, dapat merapatkan lagi hubungan antara kita. Dan seperti biasa dan seperti raya tahun-tahun sebelumnya, aku pulang ke kampung (Bagan Datoh, Perak). Yela, satu kampung tu je pun yang aku ada sebab mak bapak aku satu kampung. Cuma tahun ni sedikit berbeza sebab tak bermalam di rumah nenek aku belah bapak aku seperti yang aku dan keluarga lakukan sebelum ni, kalau raya tahun lepas, malam raya tidur di rumah nenek belah ibu, tahun ni belah ayah. Haaa.. Camtu lah. Kenapa tahun ni tak? Oh, nenek belah ayah dah takde. Baru je tahun sudah. So, tahun ni, hanya rumah nenek belah ibu sahaja. Tapi walaupun begitu, ia tidak merubah mood beraya aku sebab bagi aku, tak perlu la sedih-sedih beraya sebab beraya untuk kita bergembira. Yang perlu kita sedih dan tangisi ialah bulan Ramadan yang berlalu pegi begitu sahaja.

Kalau cerita bab raya ni, yang paling aku suka, makanannya. Hehehe.. Favourite aku di pagi raya ialah rendang daging dengan lomang. Fuh, memang favourite. Kalau takde boleh demam. Haha. Benda dua ni wajib ada kalau tak aku amuk satu kampung. ^_^ Korang pun mesti ada juadah favourite di pagi raya kan?  Bukan apa, ini semua nak membangkitkan mood-mood raya. Kira macam kalau nak ngangkung tu kena ada barang-barang untuk seru hantu. Hah, kira lemang ngan rendang daging tu nak seru hantu raya aku la. Hahaha.

Rasanya cukup sampai sini je kot. Aku dah tak tau nak tulis apa. Apa-apa pun aku nak ucapkan kepada semua followers dan bloggers Malaysia, Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin. Kalau ada entry-entry aku yang menghina, memerli sampai ada yang terasa, maaf dipinta. Sekian sahaja dahulu dari tuan tanah kedaung blog KasotPuteh!

Baju ghayo den taun ni. cebisan kain PM kite aku amik buat baju. Ngeh3x. Next raya nak try pakai jubah pula. Pastu bergambar dengan awek-awek berjubah serba hitam. Oh, suwit saaangggaaaaattttt~ :,p

..SEKIAN..

p/s: Sedar tak sedar dah masuk 3 tahun aku ber-blogging. Thanks kepada semua yang sudi mem-follow blog aku yang tak best ni. Tak expect boleh cecah sampai 420 orang follower untuk orang macam aku ni. Hehehe. Bye!

2 comments:

  1. selamat hari raya....juadah kita samalah...lomang ngan rendang

    ReplyDelete