Tuesday, February 12, 2013

Hikmah Sentiasa Berselawat

1. Doa akan dimakbulkan Allah SWT.
Nabi Muhammad SAW bersabda;
"Setiap doa adalah terhalang, sehingga berselawat atas Nabi SAW." 
(Hadis Riwayat Ad-Dailami)

2. Memperoleh syafaat (pertolongan/jaminan) Baginda SAW di akhirat kelak.
Sabda Nabi SAW,
"Barang sesiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat." 
(Hadis Riwayat Thabarani) 
3. Allah SWT akan berselawat ke atasnya dan mengangkat sepuluh darjat dan menghapuskan sepuluh dosa.
Rasulullah SAW bersabda;
"Barang siapa yang berselawat ke atas ku 1 kali, maka Allah SWT akan berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh dosa dan mengangkat sepulu darjat kepadanya." 
(Hadis Riwayat Ahmad, Nasa'i dan Al-Hakim)
4. Dihapuskan dosa oleh Allah SWT
Baginda bersabda;
"Barang siapa yang berselawat kepadaku pada hari Jumaat dua ratus selawat, maka diampuni dosa baginya dosa dua ratus tahun." 
(Hadis Riwayat Ad-Dailami)
"Telah datang kepadaku utusan dari Tuhanku 'Azzawajalla maka dia (Jibrail) berkata: Barang siapa yang mengucapkan selawat kepada mu dari umatmu, Allah SWT mencatatkan baginya sepuluh kebaikan dan menghapuskan darinya sepuluh dosa dan mengangkat Allah baginya sepuluh darjat dan menolak Allah atasnya (membalas) yang seumpamanya." 
(Hadis Riwayat Ahmad)
5. Diberi rahmat oleh Allah SWT.
Rasulullah SAW bersabda;
"Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah menurunkan rahmat kepadanya sepuluh kali." 
(Hadis Riwayat Muslim) 
6. Diberi Allah cahaya diakhirat
Sabda Nabi SAW;
"Barang siapa yang berselawat kepadaku pada hari Jumaat seratus kali maka ia datang pada hari kiamat dengan cahaya. Sekiranya dibahagi antara makhluk semuanya maka cahaya itu akan memenuhinya." 
(Hadis Riwayat Abu Nu'aim) 

Ini adalah antara hikmahnya jika kita sentiasa berselawat. Banyak lagi hikmah-hikmah berselawat antaranya sudah pasti kita akan sentiasa ingat akan Rasulullah dan timbul rasa kecintaan kita terhadap Rasulullah. Allah berfirman;
"Sesungguhnya Allah dan para MalaikatNya selawat kepada Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya." (Surah al-Ahzab: Ayat 56)
Dan,
"Barang sesiapa mentaati rasul maka dia telah mentaati Allah.." (Surah An-Nisa': Ayat 80)

Moga berselawat akan menjadi amalan harian kita dan semoga kecintaan kita terhadap junjungan besar Rasulullah tidak pernah pudar. MARI BANYAKKAN BERSELAWAT. Inshaa Allah..

..SEKIAN.. 




1 comment: