Sunday, December 13, 2009

Manusia Boleh Berubah Sekelip Mata


Betul ke manusia boleh berubah dengan sekelip mata? Wah, bunyi macam magic je. Memang boleh. Tengok la sendiri dekat kaca-kaca televisyen tu. Ahli silap mata boleh ubah diri mereka dengan sekelip mata je. Jadi gajah la, harimau la, kereta la. Hebat bukan? Bukan itu sebenarnya aku nak cerita pun. Yang aku maksudkan dengan 'Manusia boleh berubah dengan sekelip mata' itu melalui sikap, perangai dan hatinya. Betul ke? Betul. Macam mana boleh berlaku? Setahu aku la, manusia berubah kerana pengaruh sesuatu keadaan ataupun disebabkan faktor lain. Begitu mudah? Ya, sangat mudah kita (manusia) berubah. Macam petik jari je. Secepat manakah manusia boleh berubah? Sangat cepat. Teringat akan isi kandungan buku yang aku baca tak habis-habis sampai sekarang (^_^) iaitu 'Dajjal Sudah Muncul Dari Khurasan' di mana, di saat kemunculan Dajjal itu, manusia boleh berubah dengan begitu pantas. Di pagi hari dia beriman, di petang hari dia kafir pula dan di petang hari dia beriman, kemudian di pagi harinya dia kafir pula. Begitulah perumpamaannya. Tetapi itu semua akan berlaku tidak lama lagi kepada kita. Takut pula aku bila teringatkannya. Tapi itu semua tentang perubahan iman manusia bila munculnya Dajjal nanti. Yang aku nak story tentang sekarang ni.

Lupakah korang, manusia mempunyai nafsu. Lupakah korang, manusia mempunyai hati. Dan lupakah korang manusia juga mempunyai penghasut (syaitan). Banyak la yang kita boleh kategorikan bagi perubahan manusia ni. Ada manusia yang berubah perangainya. Ini lumrah alam kot. Yela, cuba kita tengok perangai kita sewaktu kita budak-budak dulu dan cuba pulak korang bandingkan sendiri dengan perangai korang sekarang. Mungkin dah banyak berubahkan? Bertambah matang? Atau bertambah baik? Ataupun bertambah jahat? Kalau tak berubah dari dulu sampai la sekarang, mungkin ada yang tak kena la tu. Ada juga manusia berubah hatinya. Ini tak payah aku explain la kan. Korang tau sendiri la.

'Don't judge a book by it's cover'. Sering kali kita dengar peribahasa ni. Jangan la kita judge seseorang tu melalui mata kasar dan jangan la kita judge seseorang tu kalau kita tidak tahu hatinya. So, kalau korang melihat seseorang itu di mana pada hari ini dia sangat menyakitkan hati dan teruk perangainya, tidak semestinya dia akan begitu selama-lamanya. Mungkin esok atau lusa dia berubah. Dan jangan la pula korang ingat korang melihatnya di mana pada hari ini dia sangat baik hati dan sangat budi pekerti dia akan terus begitu. Aku juga tidak mengatakan bahawa jika seseorang itu baik hari ini, dia tidak mungkin akan terus begitu. Tidak! Tidak! dan Tidak! Mungkin dia boleh menjadi bertambah baik. Manusia awak. Kita tidak boleh duga. Apa-apa pun boleh jadi.

Ada satu kisah tentang seorang lelaki di mana dia seorang yang alim dan berhati mulia dengan seorang perempuan GRO of cause perangainya tidak berapa nak elokkan. Sudah tentu kedudukan lelaki yang alim itu dipandang tinggi masyarakatkan? Korang percaya tidak akan dengan sekelip mata kedudukan mereka itu berubah? Ya, perempuan GRO itu dulunya sangat dipandang hina dan dibenci masyarakat tetapi dengan kuasa Allah SWT dia berada di kedudukan lelaki itu pula. Jadi, apa yang sangat penting disini ialah berdoa. Berdoa agar di jauhkan segala perkara yang dimurkai oleh Allah. Jangan fikir korang sudah cukup baik tidak perlu berdoa kedapaNya. Kita manusia banyak melakukan kesilapan. Semua ni aku kongsi bukan untuk mengingatkan kawan-kawan aku di luar sana sahaja tetapi juga mengingatkan diri aku sendiri. Aku juga manusia yang sering melakukan dosa kecil dan dosa besar. Tiada manusia yang perfect tinggal di bumi Allah ini.


..SEKIAN..

7 comments:

  1. aiyo0 . pnjng nye entry nie .

    ta bace abes k0wt . haha .

    naty la smbng bace .

    ReplyDelete
  2. yup2..
    betol betol betol..
    same2 menghayati apa yang diberi..
    n jika mampu merubah diri mari kite merubah diri ke jalan yang baik..
    kan3?

    ReplyDelete
  3. axhdecqs~
    xpe2. smbung 2 tahun lagi pun xksh.
    jnji bce abes! (^_^)

    ReplyDelete
  4. KaSoT PuTeH ,
    Saya dgn ini ingin menyatakan bahawasanya ,
    saya begitu bersetuju dengan apa yg diperkatakan oleh anda .
    In a split second , manusia bleh bertukar daripada manusia kepada alien ataupun sebagainya .

    Siang berubah jadi malam ,
    Langit cerah berubah mendung ,
    Lautan berubah jadi badai ,
    Segalanya bisa berubah ,
    Saye , dia atau awak berubah ,
    manusia dan semuanya berubah .
    Sekian .

    ReplyDelete
  5. ea-milly~
    Oooo...setuju eayh? Bgus! Bgus!

    nurika~
    *Siang berubah jadi malam ,
    Langit cerah berubah mendung ,
    Lautan berubah jadi badai ,
    Segalanya bisa berubah ,
    Saye , dia atau awak berubah ,
    manusia dan semuanya berubah .
    Sekian .

    p/s: wah, free2 je dpt. krgn u sndri eayh? ehheehe.

    ReplyDelete