Tuesday, January 10, 2012

Entry Mengarut (Hanya Sebagai Exercise Jari Jemari)

Korang nak aku tulis pasal apa? Ada cadangan tak nak bagi aku tulis pasal apa kat blog aku ni yang korang belum pernah lagi baca dekat blog aku sebab aku pon kadang-kadang ada masa lapang, tak tau nak buat apa sehingga ulang alik dari sofa ke meja makan, carik makanan, bukak tudung saji walaupun tau takde makanan, garu kepala, tukar channel astro 15kali, tengok cermin dan cakap sorang-sorang, picit jeragat, menghadap laptop dan cakap, "apa nak buat ni???" semua tu dalam masa satu hari. Gila kau! Buang masa habis doh!!

Sempena meng-exercise jari-jari aku ni. So, entry kali ni memang takde arah tujuan dan akidah yang teguh. Kira macam buat karangan lari tajuk atau takde point langsung dalam karangan tu la. Tak pun buat karangan panjang-panjang tapi cikgu anggap itu hanyalah pendahuluan. Haaaa...lebih kurang macam tu la entry aku kali ni. Huhuhu~ Kadang-kadang air di tasik yang luas pun boleh kering ni kan pulak idea yang nak keluar daripada otak aku yang tak sebesar ikan paus di lautan antartika ni.

Aku tengokkan, most blogger yang selalu update blog dia tiap-tiap hari, kadang tu tiap-tiap jam ada je benda nak cerita. So, aku try la usha. Mana tau dapat sumber inspirasi, dan boleh gak tau apa dia post sampai idea kat otak dia tak pernah kering. Laju je keluar macam air terjun. Tapi.... Lah... Dua tiga kerat ayat je dia post. Huhuhu~ Hampeh! Kalau nak diikutkan mula-mula aku nak wujudkan blog aku ni, aku terpengaruh dengan kata-kata lecturer aku yang mana dalam ayat dia dia cakap, "orang yang tidak menulis adalah orang yang tidak bertamadun!". Oleh kerana aku nak jadi orang yang bertamadun, aku wujudkan la blog ni. Sudah hampir 2 tahun lebih aku ber-blogging ni. Aku boleh rasa yang ia memang berguna sebab kita boleh share something dengan blogger-blogger lain dan daripada benda yang kita share tu, ada setengahnya yang kita jugak boleh praktikkan lebih-lebih lagi ia berkaitan dengan agama Islam. Plus, kita dapat melatih otak kita untuk generate idea dengan lebih berkesan.

He'eh, makin lama menaip makin banyak pulak idea nak keluar nak cerita. Huhuhuh~

Sebelum aku tamatkan penaipan (taip) aku ni, aku ada satu puisi (aku pun tak tau nak kategorikan ia sebagai puisi ke pantun ke sajak ke) yang sangat mendalam maksudnya yang boleh membuatkan korang terfikir-fikir maksud tersirat dan bila korang dapat akan maksud tersirat, korang boleh gunakan sebagai pegangan motivasi hidup. Trust me. 2 minggu aku cari ilham dan reka ayat yang mendalam ni. Baca tau!! Penat je buat. Kesian aku kalau korang tak nak baca. Huhuh~


Setiap cerita pasti ada penciptanya,
tanpa pencipta cerita, cerita bagai tidak kukuh untuk dibawa dari telinga ke telinga
Laut tanpa ombak mungkin tasik atau sungai
Bila sudah kering, kena bagi basah
baru subur tanaman diladang
hasilnya juga bukan kepalang
Kalau tahu cara tak semestinya tahu buat
Badan sasa bukannya pasti kuat
Setiap pekara terjadi fikir ada hikmah
Bukan sengaja diberi musibah
Tiba satu pekara kita akan rasa ia satu rahmat
Bukan semua benda di dunia konspirasi
tapi banyak juga konspirasi
hari ini
bukan semua kata-kata pemimpin
mereka berterus-terang
banyak juga dustanya
Berhati-hati
tidak perlu gusar
tidak perlu risau
kita punya khazanah berharga
di dunia sangat berguna
di akhirat mendapat syafaatnya
Selagi masih punya iman di dada
walau sebesar kuman
jangan sekali sia-sia
sentiasa bersyukur
berdoa
bertawakal
Moga sentiasa dilindungiNya
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dapat maksud tersirat?? Kalau dapat aku orang pertama akan pelik sebab itu semua mengarut je. Benda tu aku buat sekali lalu je. Apa yang terlintas dekat kepala otak aku tulis la. Lagipun aku bukan budak sastera pun dulu. Aku budak akaun!! Hahaha.. Tapi kalau korang rasa ada benda yang memang tersirat. Aku No comment! ^_^  Kata entry mengarut! PEACE YO!!

..SEKIAN..

6 comments:

  1. sajak @ pantun @wtever yg bleh thn.. keep writing utk jd org yg bertamadun.. peace yo!!

    ReplyDelete
  2. hurm , perkare kat atas uh memg slalu saye buad if bosan ! haha

    ReplyDelete
  3. daya!
    yekew? jgn buat slalu. x elok. yg eloknye klau bosan lbh baik buat pkre yg mndktkn dri dgn Allah sbb ble bosan tu ade dlm dr, syaitan tdk akn lpskn pluang tu utk goda ktew. saat tu la iman ktew x bpe stabil then tu la salah stu pnca ktew mlakukan pkre maksiat.. wallahualam. *eh, mcm la aku buat. hehe~
    xpe ktew cube plan2 k? ^_^

    ReplyDelete
  4. yerr , that right !
    okeyh , kiter cube plan2 eh ?? huhu

    ReplyDelete
  5. yerr , that right !
    okeyh .. kiter cube plan2 ek ?? huu

    ReplyDelete