Wednesday, August 26, 2009

Respect

Assalamualaikum to all readers....

Mesti korang semua tertanya-tanya+nak tahu+musykil+banyak persoalan dalam fikiran kan? Ingin sekali pada kali ini aku menceritakan kisah tentang seorang sahabat. Kenapa sahabat? Sebab aku mengambil berat tentang dia+sentiasa membantu jika ada masalah. Jangan fikir lain eayh? Doce! Doce! Nama beliau Muazamshah B. Telimik. Berasal dari Banting, Selangor. Seorang sahabat yang mula-mula aku kenal waktu aku first masuk UiTM Segamat nih. Dialah roomate aku yang terbaek!
Sebab apa aku nak cerita pasal dia? Dan kenapa tajuk aku kali ni R-E-S-P-E-C-T? Yup, memang ada kene mengena dengan dia. Firstly aku respect dengan dia sebab

1. Dia seorang penghafal yang baik. Ayat-ayat al-Quran especially+doa-doa yang tak pernah aku dengar sebelum nih.

2. Seorang yang kuat beragama+tinggi ilmu pengetahuan tentang agama Islam (aku always refer dengan dia).

3. Rajin+Tekun dalam melakukan sesuatu perkara.


4. Tidak pernah memburukkan orang lain.

Melalui sifat-sifat di atas, apa yang dapat aku simpulkan disini, dia banyak membantu aku dalam hal-hal agama dan pemberi contoh kepada aku. Aku banyak belajar daripada dia. Paling aku tak boleh lupa dia ajar aku surah yang susah aku nak hafal. Surah al-A'la...heeeeeee~ teruk la Afif ni! Dia sanggup dengar aku baca surah tu sampai aku dapat.

Korang mesti pelikkan kenapa tiba-tiba aku nak cerita pasal dia kan? Sebab nak bodek la apa lagi coz dia ada adik perempuan! hahahahahaha~ B*^#@* la Afif ni. Nak cerita ke nak bergurau? hahahaha~ Takde la, sebabnya........... korang tengok tak gambar di atas tadi? Gambar tu aku amik semasa dia tengah runner (menjual barang secara bergerak dari bilik ke bilik) jual kerepek yang dia bawak dari kampung dia. Daripada itu, aku pun terfikir la, "Kenapa tak aku citekan kisah tentang Ajam ni? Mesti menarik kan?" Daripada cerita ni, dapat la sedikit moral untuk diberi kepada korang semua. OK, aku cerita eayh? ~ Ajam sebenarnya daripada sem lepas lagi nak apply PTPTN tapi tak berjaya. Sem ni dia nak cuba lagi apply (insya-Allah Ajam, dapatnyer). Aku simpati sangat dengan dia. Walaupun dia tak penah nampak ada masalah, tapi sememangnya dia banyak masalah terutama dari segi kewangan (bukan nak mintak simpati kat korang eayh?), aku nak tolong pun tak boleh. Tapi Ajam ni tahu bagaimana cara nak tampung dirinya supaya dapat terus belajar kat UiTM ni. Itu la apa yang dilakukannya. Jual kerepek dari bilik ke bilik kat kolej. Aku memang respect la kat dia. Pandai dan tahu cara nak menghadapi masalah sendiri yang dihadapi. Dia tak mengharapkan simpati sesiapa. Dia juga tidak mengharapkan bantuan keluarga walaupun keluarganya besar. Dia juga tidak mengharapkan duit pemberian ibu bapa. Aku yakin tidak ramai orang macam dia. Ajam kau memang sahabat aku yang aku sangat-sangat hormati. Akhir kata, Ajam, aku always support kau dan aku doakan agar kau berjaya dalam pelajaran, hidup di dunia dan di akhirat. Amin.........


p/s: Once again aku nak bagi tahu, tujuan aku menceritakan kisah ini bukan nak mintak simpati kat korang atau menjatuhkan sesiapa. Tapi nak bagi sedikit moral kat korang daripada kisah hidup dia.
p/s: Aku mohon ampun dan maaf jika cerita ini ada menyentuh sensitiviti pembaca semua.

4 comments:

  1. most of all, i nak cakap, mmg jarang da kot nak jumpe org cam ajam ni dalam dunia hari ini . ( u know what i mean la kan afif ? )
    From ur story, even u tak describe 100% about him pun, i also would definitely tabikkk him sbb dia sangat tabah i guess, n such a religious person as well . i harap dia berjaya la apply ptptn and hope he will success in his future undertaking . u pun same ea afif ?

    ^_________^

    ReplyDelete
  2. hui insaf seyh...

    menyesal seyh x bli krepek dia ari 2..

    ckp ngan ajam ak mintak maap aite... :)

    ReplyDelete
  3. nurika~
    insya-Allah...doakan la ye??

    Alexander~
    kau mmg doh..baek kau beli byk2. Support ckit mmber. PEACE!!

    ReplyDelete