Monday, August 31, 2009

Tentang Lukisan

Lukisan? Apa itu lukisan? Bagi aku, lukisan adalah satu hasil seni yang mempunyai maksud tersirat ataupun luahan perasaan Si Pelukis. Mungkin ya atau mungkin salah tanggapan itu. Tapi itulah apa pemahaman ku tentang lukisan. Banyak benda yang dapat kita kaitkan dengan seni. Selain lukisan, penulisan, muzik, photographer dan berbagai-bagai lagi juga adalah satu seni. Apa-apa saja seni sekali pun adalah unik bagi diriku. Kenapa? Tanya sahaja penggemar-penggemar seni, mereka juga akan berkata "Art is unique" ! Bagi aku, seni lukisan dapat menenteramkan jiwa, dapat melepaskan perasaan dan berbagai-bagai lagi.


Lihat sahaja lukisan ini. Ia dilukis oleh seorang kenalan ku. Menarik bukan? Umur Si Pelukis sama seperti ku. Pertama kali dia menunjukkan aku akan lukisannya, aku seperti tidak percaya kerana umur sepertinya dapat menghasilkan lukisan sebegini rupa. Melihat akan lukisannya, aku tidak dapat mengagak perasaan apa yang sedang di alaminya sewaktu dia sedang melukis. Dia meminta aku memberi pendapat tentang lukisan ini tapi aku hanya mampu memberikan pendapat yang tiada kena mengena dengan lukisan tersebut kerana aku bukanlah arif tentang menilai lukisan orang.

Kita lupakan kisah tentang lukisan ini. Apa yang dapat aku nyatakan sekali lagi disini, 'seni adalah unik'. Seni sebenarnya dapat menggambarkan diri seseorang. Melalui seni kita mencari ilham. Melalui seni kita meluahkan perasaan. Melalui seni kita mengenali seseorang. Jadi fikir-fikirkanlah kenapa aku mencintai seni lukisan!

Lukisan by: Miss NJ ;)

5 comments:

  1. aq dapt agk dah...
    lukisan miss NJ tu...

    aq ase ketenangan dia di ragut lah...
    hahahaha

    ReplyDelete
  2. Ryoma Ekhizen~
    kau ni pandai-pandai je la!

    ReplyDelete
  3. ehhe, i pun rase cam ketenangan miss NJ uh diragut kot . sebab tu la dye leh wat painting yg camtu hasilnya kot . heh .

    ReplyDelete
  4. Nurika~
    Yeke? Ececehhh...u pun rs cmtu gak eayh? Spe yg ragut agak2 eayh? tak baikkan sape yang wat Miss NJ macam tu! :)

    ReplyDelete
  5. sape yang ragut ? peragut la yang ragut kot . heee . a'ah, sangat tak baik, kan ? ;D

    ReplyDelete