Sunday, September 13, 2009

Macam-Macam Hal

Masya-Allah, macam-macam hal la peristiwa yang terjadi semalam (12 September 2009). Semalam, aku, Ciku, Karjo dan Jamal Zeze mem-follow (?????) Sanat dan abang Sanat (Kutek) pulang ke rumah mereka yang berada di Rembau, N.Sembilan dengan niat @ nawaitu hendak berjalan-jalan di Senawang dan bermain futsal pada malamnya. Banyak benda yang terjadi semalam yang bagi ku mungkin akan kekal dalam ingatan ni.


Di Rempuh
Pergghh, benda ni yang malas aku nak cerita. Tapi aku cerita jugak la eayh? Kejadian berlaku 15km (agaknya la tu kot?) daripada titik permulaan perjalanan kami (UiTM, Segamat). Kereta MyVi 280cc yang dipandu oleh Kutek cuba memotong 2 buah kereta dan sebuah lori. Masa tu aku rasa macam tak mempunyai jantung je. Gila betul. Macam-macam tanggapan yang lalu dekat fikiran aku ni. Aku dah la penakut sikit bila orang bawa kereta laju-laju ni. Tak boleh accept la awak! Tiba-tiba........



GEDEGANG!
Macam tu la kot bunyi kereta yang kami naiki tu setelah dirempuh dari tepi belah kiri. Peh, jantung ku berlari dengan laju sekali macam Usain Bolt. Aku rasa slow lagi Usain Bolt tu. Keadaan dalam kereta menjadi kelam kabut. Rupa-rupanya kereta kedua yang cuba kami potong merempuh kami. Terkezut den! Dah la sebelum pergi tu aku tengok cerita final destination 4 (cerita yang paling aku tak suka tengok tapi still nak tengok). Tak macam ngeri plak kan? Pergh, kereta tu main keluar je. Nak memotong tu bagi la signal ke salam ke, ni tak main keluar je. Tak berhemah langsung! Dengan perasaan takut+gerun+bebal kejap, Kutek memberhentikan keretanya ketepi jalan untuk melihat kerosakan kereta yang di alami. Tapi.....


E'eleh, kereta yang tu tak berhenti pulak. Dorang terus je. Kurang ajar betul ar! Ingat dia langgar unta ke nak lari hah?! Tapi lastly kitorang dapat tahu jugak yang langgar kitorang tu budak UiTM, Segamat jugak. Alhamdulillah, kami semu tidak mengalami kecederaan. Hanya kereta saja yang kemek sedikit dan calar-balar. Tapi Kutek menggalami mental disorder sikit I think. Sebab after pelanggaran tu dia bagi Sanat bawak dan dia senyap je duduk di kerusi belakang. Hahahahahah....

p/s: Sorry Kutek, aku tak cakap kau gila eayh?


Sebelum ke Senawang
Selepas berbuka di kedai makan father Sanat ni kitorang terus bergerak pergi ke destinasi yang dituju. Tapi sebelum nak pergi tu.....


Di luar kedai Father Sanat:-
Sanat: Wei, korang cepat la solat. Kata nak gerak pegi Senawang. Karang tak sempat. Karang nak main futsal lagi.
Afif: Yela. Tapi nak solat kat mana?
Sanat: La kat kedai aku ni la.
Afif: La yeke? Aku ingat nak balik rumah kau dulu.
Sanat: Tak, sini je. Kita nak terus gerak.
Jamal Zeze: Hah, ok. ok.
Afif: Nat, lepas pegi Senawang, kita nak gerak terus main futsal ke?
Sanat: Yela.
Afif: Barang-barang aku semua kat rumah kau kot?
Sanat: La, yekew? Macam tu solat kat rumah aku jela.


Dah selesai solat di rumah Sanat, kitorang terus gerak.


Di dalam kereta:-
Afif: Nanti terus gerak pegi main futsalkan?
Kutek: Tak la, kita balik dulu ambik barang.
Afif: La tadi Sanat kata kita terus gerak?
Sanat: Mana ada! Balik dulu ambil barang la!
Jamal Zeze: Tadi kau jugak yang kata terus gerak.
Afif: Entah, tu pasal la aku kata nak ambik barang.
Sanat: La aku ingat kau nak ambik dompet ke ape ke.

p/s: Aku rasa nak terajang je Sanat masa tu!



Berjalan-jalan di Ampangan, Senawang.

Sesampainya di Ampangan (tempat ni lebih kurang macam uptown, downtown kat kL tu. Tapi diorang panggil ampangan) kami terus masuk dan mencari barang-barang untuk raya. Actually, aku tak beli apa-apa pun coz duit tak ada. Aku ingat nak shopping kat kL je nanti. Sanat dengan abangnya yang beli barang. Jalan punya jalan aku terpandang satu booth ni. Dia jual, buku-buku. And then, aku terpadang pulak satu buku ni...

Tajuk bukunya tu yang membuatkan aku terpaku berdiri kat booth tu. Buku ni ditulis oleh Muhammad Alexander yang berasal dari seberang. Aku menyelak-nyelak buku ni untuk melihat apa isi kandungannya. Memperlihatkan tajuk 'mengenali inskripsi Yahudi' first tajuk dalam buku ni membuatkan aku mempunyai hasrat yang mendalam untuk membeli buku ini. Buku-buku seperti ni la yang aku minat untuk baca. Tanpa berfikir panjang aku ambil buku ini dan bertanyakan harga.


Afif: Bang, berapa?
Brother: RM30.50
Afif: Tak boleh kurang ke?
Brother: RM30 je dik. Abang boleh kurang 50sen je.

(la...50sen je dia kurang. Tapi minat aku terhadap buku ni, aku beli jugak.)


Sampai je kat rumah Sanat, aku terus belek buku tu sekali lagi. Ternyata buku tu memang seronok untuk dibaca.




Diambil Kad Pengenalan
Don't judge yang bukan-bukan dulu eayh? Kami tak buat salah apa-apa.

Benda ni berlaku after kitorang balik dari main futsal. Kami berhenti di depan 7-eleven untuk beli air. And then sebuah kereta peronda polis yang mengandungi 4orang anggota di dalamnya datang dan berhenti di depan kereta kami. Aku tak fikirkan apa-apa yang negatif la sebab aku rasa kitorang tak buat salah apa-apa. Kemudian salah seorang anggota bertanyakan kepada kami....

Anggota Polis 1: Dari mana ni?

Afif: Baru balik main futsal cik.

Anggota Polis 1: Dari mana?

Karjo: Baru habis main futsal.

Anggota Polis 1: Bagi ic korang semua.

Afif: Jangan cik kami tak bersalah. Kami tak culik siapa-siapa. Kami tak rompak mana-mana kedai cik. Tolong la cik, saya tak kawin lagi ni.

(hahahahahahah....gurau je. Dialog tu aku tambah!)

Settle semua anggota polis tu tulis ic kitorang kat sehelai kertas dia pun pulangkan balik. Aku berbisik perlahan-perlahan dekat Kutek.

Afif: Asal dorang ambik ic?

Kutek: Entah la, aku rasa just check safety kot. Yela kita keluar pukul berapa pulak sekarang ni.

Oooo...rupa-rupanya dorang just nak jaga keselamatan je. Mana tau ada kes-kes yang mencurigakan kat situ-situ ke. Tak paham la aku! hahahaha~

p/s: Moral of the story jangan la main futsal tengah-tengah malam and balik lewat-lewat pagi. Nak main tengah-tengah hari buta takpe.

Sampai situ jela story aku pada kali ini. Sampai berjumpa di lain waktu. Renung-renungkan dan selamat beramal. :)

6 comments:

  1. bukan ampangan lorh afif...
    itu dataran senawang...

    ampangan tempt len...

    ReplyDelete
  2. Ryoma Ekhizen~
    yekeewwww???

    Maaf la, aku buta sejarah+geografi doh!

    Hahahaha~ (^__^)

    ReplyDelete
  3. weh nk pnjm buku tuh..
    bwk blk taw!!
    nk bcer gak!!

    ReplyDelete
  4. a'ah la kan , mcm2 hal .
    afif2..

    p/s ; harap sudi2 la pinjamkan buku tu yer . mcm menarik jep . huhuh

    ReplyDelete
  5. nurika~
    Sure!!

    i ksi u pnjm nnt eayh when i fnish read it. ok x?

    ReplyDelete