Saturday, September 26, 2009

Kalau Kedekut Cakap Kedekut

Lupa nak story dekat korang pasal satu benda ni. Before aku story lupa pulak

Assalamualaikum wbt. heheheheheh~

This was happen long long long time ago (heh, macam la lama sangat). Benda ni berlaku sesampainya aku and family di rumah daripada kampung (raya ketiga). Sampai je kitorang jejakkan kaki di muka pintu

ibu: Bang, nanti terus kunci pintu. Takut karang ada budak-budak nak datang beraya.
ayah: Yela tu.

Settle je semua bag pakaian di letakkan, kitorang satu family bersantai depan tv dengan nawaitu untuk melepaskan penat. Tak sampai 10minit kitorang lepak,

TOK! TOK! TOK!

along: Hah, sape pulak tu?
adik: Entah-entah budak-budak nak beraya tak?
afif (angah): Yela tu. Tidak syak lagi!
along: Pegi jenguk jap dekat teropong pintu tu.

Adik aku yang lelaki tu pun pegi la usha (?????). Memang tidak syak wasangka lagi. Memang mereka la orangnya yang kita tunggu-tunggu tu. Budak-budak nak datang beraya.

adik: Ha'ah la long, budak-budak nak beraya.
ibu: Biar jela. Tak payah di bukak pintu tu. Rumah tak siap kemas lagi.
angah: Dah, diam-diam sudah kat dalam rumah ni.

10 minit kemudian.......
TOK! TOK! TOK! TOK! TOK!

15 minit kemudian.......
TOK! TOK! TOK! TOK!

angah: Mak aih, budak ni tak reti-reti nak belah ke dah orang tak bukak pintu? Sengal+bebal ke ape?

Kedengaran suara sumbang daripada luar. "Assalamualaikum, cik! Kami nak beraya boleh?" kata salah seorang daripada budak-budak tu.
Aku dengan rasa banyak persoalan dalam hati kerana memikirkan kenapa budak-budak ni tak belah-belah, pegi la jenguk melalui teropong yang ada pada pintu rumah aku tu. Letak je mata aku dekat teropong tu, seorang budak lelaki sedang menunjukkan jari telunjuknya ke arah teropong tu. "Eh, tau-tau je budak ni aku tengah tengok dorang dari teropong ni. Hantu raya ke hape dorang ni? Kalau hantu raya macam Miss NJ tu takpe la jugak. Memang terus aku bukak pintu punya." berkata aku dalam hati.

adik: Ngah, tak payah bukak la.
angah: Mana boleh, dari tadi dorang ni tak belah-belah. Orang nak syiasyat sape dorang ni sebenarnya.

Aku pun bukak la pintu dengan hati yang terbuka dan senang hati.

Budak1: Bang, nak raya.
afif: (dengan muka cover hensem) Sori la dik, rumah abang tak siap kemas lagi la. Besok je la korang datang beraya. Lagi pun abang baru je sampai daripada kampung. Sori eayh?

Budak-budak tu pun berlalu pergi tanpa sepatah dua kata pun. Aku tau perasaan dorang bagaimana. Mesti terbitnya perasaan kecewa teramat sangat. Abih tu nak buat macam mana, rumah still bersepah, takkan nak bagi jugak orang datang beraya.

Suddenly (cewah), adik aku terdengar suara sumbang dekat luar rumah. Macam mana dia dengar pun aku tak tau. Mungkin adik aku ada kuasa luar biasa agaknya. Hehe.

"KALAU KEDEKUT CAKAP JE LA KEDEKUT TAK BAGI KITORANG RAYA!"

Eh, sungguh biadab+tak ada civil+budi bahasa zero+terlampau sopan-santun betul budak-budak tu. Macam tu perangai dorang rupanya. Kalau aku tau tadi, aku bukak je pintu, aku bagi freekick sorang 40kg. Nak kejar pun dah malas. Takpe, takpe. Korang datang lagi sekali aku cakap

"Dik, sebelum adik nak berkata apa-apa, abang nak bagi tau. Rumah abang ni adalah rumah yang paling kedekut di antara rumah-rumah yang lain. Kalau bagi duit raya pun, sampul bekas duit raya abang je abang bagi. Baik adik tak payah datang beraya rumah abang. Cari la rumah datuk-datuk ke, tan sri-tan sri ke. Koman-koman pun dorang bagi adik kereta sorang sebijik!"

hahahahah. Padan muka. Geram pulak aku aih dengan budak-budak spesies macam ni! Aku naik kereta jumpa korang jalan-jalan kat luar sana, aku LANGGAR!!! hahahahahahahah~ (Kejam! kejam!)
p/s: Kalau dekat rumah korang ada spesies budak-budak macam ni, bagi je la masuk. Biar la rumah tak siap kemas lagi ke apa ke. Hidang je biskut kering. Tak pun bukak je pintu terus bagi duit raya. Itu je pun yang dorang nak sebenarnyakan? Daripada korang di cop sebagai kedekut macam rumah aku ni.
p/s: Tak boleh jugak nak salahkan dorang. betul tak? Dorang just budak-budak lagi. Yang dorang tau nak duit raya je.
p/s: To miss NJ sorry la coz babitkan u dalam story kali ni. Selamat hari raya maaf zahir batin once again! Heheheheheh~ (^_^)
Kiuh bangkit kuih bahulu
Sekian sahaja dahulu

6 comments:

  1. pergh mcm tu skali...
    slh hang jugak...
    klo owg bg slm... trus lah bkk pintu...
    nthen bg alsn baru smapi tu...
    ini tidak...

    smpai 15mint bdak tu ketuk!!!

    ReplyDelete
  2. ryoma ekhizen~
    hahahahah..
    lmbt bertindk mengikut kewarasan je kowt!

    igtkan biar je bdk tu blah, tp slh. Like i said mcm kat bwh skali aku pnye blog. algkh bgusnye kalau kte dpt bc fkrn org dn dpt tfsir perbuatn org. Heh! (^_^)

    ReplyDelete
  3. haha touching lah tu

    ReplyDelete
  4. ntah bila dpt beraya kat umah atas awan tu kan , heh :)

    p.s : tersedak MISS NJ XD

    ReplyDelete
  5. nurika~
    heh, ble u mmpunyai syap sendri utk terbang. ;)

    la, tersedak ke? sori2. heh!

    ReplyDelete
  6. aku sokong...coz aku kadang2..alami macm ko gak..mak aku cakap "jgn bukak pintu,umah xkmas".. tapi aku rasa sedey coz dulu masa aku kecik, aku pernah gak merayap umah org..hu3...

    ReplyDelete