Friday, May 21, 2010

Al-Masih Al-Dajjal (Part 2)

Tanda-Tanda Kemunculan Dajjal

Dari hadis Tamim Ad Dari disimpulkan bahawa tanda-tanda kemunculan Dajjal adalah:
  1. Pohon-pohon kurma di desa Nakhl Baisan (Palestin) tidak boleh berbuah lagi.
  2. Keringnya air danau (tasik) Thabaria di Palestin.
  3. Keringnya mata air Zughar, Syiria yang biasa mengairi kebun di sekitarnya.
Selain daripada apa yang disebutkan di atas, keadaan di saat kemunculan Dajjal muncul sangat kacau bilau. Kezaliman pula berlaku pada setiap muslim dan peperangan terjadi tanpa henti.


Di Manakah Dajjal di Saat Ini?


Para ulama berbeza pendapatnya tentang keberadaan Dajjal saat ini. Adakah dia sudah wujud? Sesetengah ulama mengatakan ianya sudah lama wujud dan berada di satu pulau yang terpencil yang tidak diketahui oleh seorang manusia pun kerana Allah telah menyembunyikan pulau tersebut dari pandangan manusia. Ia sedang menunggu ketentuan Allah untuk keluar pada suatu masa nanti. Wallahualambissawab..


Kenapa Fitnah Dajjal Harus Diberikan Perhatian?


Rasulullah SAW menggambarkan bila saat kehadiran Dajjal itu nanti, akan ada orang yang merasa dirinya memiliki iman yang kuat lalu ia menyangka bahawa dirinya tidak akan terpengaruh dengan Dajjal. Namun tatkala ia sudah berada di hadapan Dajjal, tiba-tiba dirinya menjadi pengikutnya yang setia. Subahanallah.. Ini bererti orang mukmin yang kuat imannya sekali pun mampu menjadi pengikut Dajjal inikan pula kita yang tidak tahu bagaimana teguhnya iman kita. Rasulullah juga pernah berpesan jika kita terdengar akan berita tentang kehadiran Dajjal di tempat kita, di minta supaya lari menjauhinya. Janganlah kita mendekatinya.

Kesimpulannya, fitnah Dajjal harus diberikan perhatian kerana ia adalah suatu ujian Allah yang paling dahsyat di saat berlakunya kehancuran dunia (kiamat). Rasulullah juga ada meminta kepada seluruh umatnya agar bacalah doa meminta perlindungan dari fitnah Dajjal di setiap akhir solat mereka. Bahkan ada seorang sayyidut tabi'in Thawus bin Kaisan akan menyuruh anaknya mengulangi solat yang dikerjakannya jika tidak membaca doa meminta perlindungan dari fitnah Dajjal.

Bismillahirrahmanirrahim..


Ertinya; "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari seksaan kubur, seksaan neraka Jahannam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Al-Masih Al-Dajjal."
(Kitab Al-Masajid, 5:87)

Mungkin ini saja yang boleh dikongsi dengan korang semua.
Percayalah setiap kejadian yang dicipta Allah ada hikmahnya, begitu juga Allah menciptakan Dajjal. Semuanya kerana Allah mahu menguji tahap keimanan hamba-hambaNya. Sesungguhnya Allah itu maha bijaksana. Wallahualam..

..SEKIAN..

p/s: Segala sumber adalah daripada buku 'Dajjal Sudah Muncul Dari Khurasan'.

No comments:

Post a Comment